Sosyal Medya Yayıncı Avukatı Kimdir?

Giriş: Bu makalede, yayıncı avukatı kimdir? Ne iş yapar? Gibi sorularınıza cevap vererek yayıncı avukatı gözünden sosyal medya yayıncılarının sıkça karşılaştığı hukuki sorunları inceleyeceğiz. Ayrıca bu sorunların üstesinden gelmek için çözüm önerileri sunacağız.

Sosyal medya platformları, (Facebook, X, Instagram, Youtube, Twitch, TikTok vb.) haber, eğlence, pazarlama ve iletişim gibi birçok alanda önemli bir rol oynamaktadır. Sosyal medya yayıncıları da bu platformlarda içerik yayınlarken sürekli hukuki sorunlarla karşılaşmaktadır.

Yayıncı Avukatı Kimdir?

Sosyal medyada içerik üretip bunları yayınlayan yayıncıların karşılaştığı veya ileride karşılaşabileceği her türlü hukuki sorunlar karşısında çözüm getiren ve yol gösteren hukuk danışmanlarına “Yayıncı Avukatı” denir.

Yayıncı Avukatı Ne Yapar?

Her şeyden önce yayıncıya güven verir. Avukat yardımı ve desteği alan bir yayıncının:

  • “Bu konuyu lütfen avukatımla görüşün!”,
  • “Avukatım sizinle iletişime geçecek?” veya
  • “Avukatım hakkınızda gerekli yasal işlemleri başlatacak” diyebilme ayrıcalığına sahip olur.

Yayıncı avukatı, yasal bir sorunu henüz ortaya çıkmadan, önleyici ve koruyucu yöntemlerle engelleyebilir. Önleyici avukatlık hizmeti tıpkı bir aşı gibi vazife görerek yasal sorunların ortaya çıkmasını engellemeyi hedefler. Koruyucu avukatlık hizmeti de, (sağlıklı bir diyetin bağışıklık sistemini güçlendirdiği) gibi yayıncıyı gereksiz ve zaman alıcı işlerden ve toksik kişilerden korur.

Yayıncıların Sık Karşılaştığı Hukuki Sorunlar

Fikri Mülkiyet Hakları İhlalleri:

    Sosyal medya yayıncıları, yayınladıkları içeriklerde fikri mülkiyet haklarına ilişkin ihlallerle karşılaşabilirler. Sık sık telif hakkı ihlalleri, marka ihlalleri veya patent ihlalleri karşınıza çıkar. Başka bir kişinin fotoğrafını veya videosunu izinsiz kullanmak, başka bir markanın ticari markasını kullanmak veya başka birinin patentine sahip ürünler hakkında yanlış bilgi vermek gibi durumlar bu kategoriye girer.

    Özellikle video içerikli paylaşımlarda telifli eser kullanmak riskli. Arka planda çalan müzik veya melodinin izinsiz kullanımı içeriğin kısa sürede yayından kaldırılması gibi hızlı yaptırımlarla karşılaşır. Platformlar, türlerine göre bazen promosyon amaçlı olarak bir müzik eserinin belli bir bölümünü kullanıcılarına önerir. Veya telif konusunda anlaştığı standart müzik veya melodiyi kullanmalarını önerir. Dolayısıyla telif hakları ile ilgili sorunlar özellikle hangi sosyal medya platformunu kullandığınıza bağlı olarak değişir.

    Çözüm: İçerik üreticileri, yayınladıkları içeriklerin fikri mülkiyet haklarına uygun olduğundan emin olmalıdır. İzin alınması gereken içerikleri ayırt etmeyi öğrenin. Gerekiyorsa izin alın. Telif hakkıyla korunan materyallerin kullanımında özen gösterin. Tüm bu konularda bir yayıncı avukatı size yardımcı olabilir.

    İftira Vs. İfade Özgürlüğü:

      Sosyal medya yayıncıları, yayınladıkları içeriklerle ilgili olarak iftira, hakaret veya itibar zedeleme gibi suçlamalarla karşılaşabilirler. Özellikle ideolojik veya dinsel içerikli kişisel tartışma konularından kaçının. Daha çok siyasi görüşler içeren içerikler ülkemizde yasal sorunlara yol açmaktadır.

      Çözüm: Sosyal medya yayıncıları, yayınladıkları içeriklerin doğruluğunu ve tarafsızlığını sağlamak için özen göstermelidirler. Kişisel saldırılardan kaçınmak ve özellikle duyarlı konularda dengeli bir dil kullanmak önemlidir. Yeri geldiğinde yayıncı avukatından yardım istemeli ve gereksiz risklerden kaçınmalıdır.

      Mahremiyet İhlalleri:

        Sosyal medya yayıncıları, kişisel bilgilerin ifşası veya gizlilik ihlalleri gibi mahremiyet sorunlarıyla karşılaşabilirler. Örneğin, başkalarının özel yazışmalarını ifşa etmek veya izinsiz olarak kişisel bilgileri paylaşmak bu kategoriye girer.

        Çözüm: Mahremiyet konusunda hassas olmak ve başkalarının kişisel bilgilerini izinsiz olarak paylaşmaktan kaçınmak önemlidir. İzinsiz kişisel bilgi paylaşımı veya ifşası, ciddi hukuki sonuçlar doğurmaktadır. Suçlu duruma düşmek istemeyen yayıncılar, avukat yardımı almaktan çekinmemelidir.

        Hakaret, Sövme Ve Nefret Söylemine Maruz Kalma:

        Buraya kadar anlattıklarım ağırlıklı olarak sosyal medya yayıncılarının kendi yayınlarıyla ilgiliydi. Ama bir de işin diğer tarafı var. Popüler yayıncılar bazen rakiplerinin bazen de yayınlarından hoşlanmayan kişilerin aşağılayıcı hakaretlerine ve nefret söylemine maruz kalmaktadır.

        Hakaret ve sövme Türk Ceza Kanunu madde 125’te suç olarak tanımlanmıştır. Yayıncının kişilik haklarına saldırı amaçlı olarak, ifade özgürlüğü sınırlarını aşacak şekilde, somut bir fiil isnadı, örneğin zina veya hırsızlıkla suçlama hakarettir. Küfürlü söz söylenmesi ise sövmedir. İkisi de aynı maddede düzenlenmiştir. Kanun maddesinin ikinci paragrafında “Fiilin sesli, yazılı veya görüntülü bir iletiyle işlenmesi” halinde de suç oluşturacağı yazılıdır.

        Nefret söylemi ise doğrudan yayıncının etnik kimliği, dini inanışı, mezhebi, cinsiyeti gibi kişilik özelliklerini ön plana çıkararak toplumda nefret duygusu oluşturmayı amaçlayan saldırı eylemleridir. Bu durumda mağdur sadece yayıncı değil mensubu olduğu “ırk, din, mezhep, cinsiyet” olduğundan bu suç kanunda “Halkı kin ve düşmanlığa tahrik veya aşağılama” olarak tanımlanmıştır.

        Yayıncıların avukatları hakaret, sövme ve nefret suçlarını işleyenler aleyhinde gerekli yasal başvuruda bulunur. Bu hem suç işleyenlerin cezalandırılmasını hem de caydırıcılık sağlar.

        Sonuç:

        Sosyal medya yayıncıları, çeşitli hukuki sorunlarla karşılaşabilirler. Ancak bu sorunların üstesinden gelmek için dikkatli olmak, doğru bilgiye erişmek ve gerektiğinde uzman bir avukattan hukuki danışmanlık almak önemlidir. Hukuki sorunlardan kaçınmak ve bu sorunları etkili bir şekilde yönetmek, sosyal medya platformlarında başarılı bir yayıncılık için önemli bir faktördür. Yayıncıların maruz kaldığı suçlar karşısında sessiz kalmamaları gerekir. Bir avukattan yardım alarak suçlular hakkında adli takibat yapılmasını sağlamak çok önemli. Bu ileride aynı suçların (bazen aynı kişiler tarafından) tekrar tekrar işlenmesini engelleyecektir. Sosyal medya yayıncılığını meslek edinen ve parasal getiri elde eden kişiler artık kullanıcı değil profesyonel yayıncıdır. Sözleşmeli bir yayıncı avukatından sürekli yasal yardım almasında burada sayılmayacak kadar çok başka yararlar da var.

        Yayıncı Avukatı

        Av. Devrim BOZKURT



        Yazar: Avukat Devrim Bozkurt
        Avukat Devrim Bozkurt 1998 yılında İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesinden mezun oldu. 2000 yılından bu yana İstanbul Barosuna 23961 sicil numarası ile kayıtlı serbest avukat olarak çalışmaktadır. Avukatlık mesleğine kendisine ait DB Hukuk Bürosunda gerçek ve tüzel kişilere yasal danışmanlık ve dava takibi gibi hukuk hizmetleri vererek devam etmektedir.