Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun ile Bazı Kanunlarda  Değişiklik Yapılmasına Dair 7529 Sayılı Torba Kanun ne getirdi?  24 Ekim 2024 tarihindeki yasa değişikliği ile Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun‘da yazılı para cezalarının üst sınırı yükselmiştir. Ayrıca diğer bazı kanunlarda da değişiklikler yapılmıştır. 

      • Ticari reklamlarda uyulması gereken ilkeleri belirleme ve haksız ticari uygulamalara karşı tüketiciyi korumaya yönelik düzenlemeleri yapma, bu hususlar çerçevesinde inceleme ve gerektiğinde denetim yapma, inceleme ve denetim sonucuna göre, 6502 sayılı Kanun´un 61 inci madde hükümlerine aykırı reklamları durdurma ve/veya aynı yöntemle düzeltme ve/veya para cezası veya gerekli görülen hallerde üç aya kadar tedbiren durdurma cezası verme hususlarında görevli bir Reklam Kurulu oluşturulmuştur.

        • Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun İle Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair 7529 Sayılı Kanun 30 Ekim 2024 günü Resmi Gazetede yayınlanarak yürürlüğe girmiştir. Yapılan değişiklikler ağırlıklı olarak ihlal tespit edilen durumlarda uygulanacak idari para cezası tutarlarının artırılarak güncellenmesi şeklindedir.

          • Reklam Kurulunun şikâyet üzerine veya görevi gereği resen yaptığı inceleme ve denetimler sonucunda Ticari Reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Yönetmeliği’nin 7/1, 7/3, 7/4, 7/5, 9/1, 9/5, 27/3 ve 32/1 maddeleri ile 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’un 61. maddesi hükümlerine aykırılık tespit edilen hallerde aynı Kanun’un 63. ve 77/12 maddeleri uyarınca idari para cezası ve erişim engeli yaptırımları uygulanabilmektedir.

        İLGİLİ MEVZUAT

        6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunun İlgili Hükümleri

        Ticari reklam

        MADDE 61-

        (1) Ticari reklam, ticaret, iş, zanaat veya bir meslekle bağlantılı olarak; bir mal veya hizmetin satışını ya da kiralanmasını sağlamak, hedef kitleyi oluşturanları bilgilendirmek veya ikna etmek amacıyla reklam verenler tarafından herhangi bir mecrada yazılı, görsel, işitsel ve benzeri yollarla gerçekleştirilen pazarlama iletişimi niteliğindeki duyurulardır.

        (2) Ticari reklamların Reklam Kurulunca belirlenen ilkelere, genel ahlaka, kamu düzenine, kişilik haklarına uygun, doğru ve dürüst olmaları esastır.

        (3) Tüketiciyi aldatıcı veya onun tecrübe ve bilgi noksanlıklarını istismar edici, can ve mal güvenliğini tehlikeye düşürücü, şiddet hareketlerini ve suç işlemeyi özendirici, kamu sağlığını bozucu, hastaları, yaşlıları, çocukları ve engellileri istismar edici ticari reklam yapılamaz.

        (4) Reklam olduğu açıkça belirtilmeksizin yazı, haber, yayın ve programlarda, mal veya hizmetlere ilişkin isim, marka, logo veya diğer ayırt edici şekil veya ifadelerle ticari unvan veya işletme adlarının reklam yapmak amacıyla yer alması ve tanıtıcı mahiyette sunulması örtülü reklam olarak kabul edilir. Her türlü iletişim aracında sesli, yazılı ve görsel olarak örtülü reklam yapılması yasaktır.

        (5) Aynı ihtiyaçları karşılayan ya da aynı amaca yönelik rakip mal veya hizmetlerin karşılaştırmalı reklamı yapılabilir.

        (6) Reklam verenler ticari reklamlarında yer alan iddiaların doğruluğunu ispatla yükümlüdür.

        (7) Reklam verenler, reklam ajansları ve mecra kuruluşları bu madde hükümlerine uymakla yükümlüdür.

        (8) Ticari reklamlara ilişkin getirilecek sınırlamalar ile bu reklamlarda uyulması gereken usul ve esaslar yönetmelikle belirlenir.

        Reklam Kurulu

        MADDE 63- (1) Ticari reklamlarda uyulması gereken ilkeleri belirleme ve haksız ticari uygulamalara karşı tüketiciyi korumaya yönelik düzenlemeleri yapma, bu hususlar çerçevesinde inceleme ve gerektiğinde denetim yapma, inceleme ve denetim sonucuna göre durdurma veya aynı yöntemle düzeltme veya idari para cezası veya gerekli görülen hâllerde de üç aya kadar tedbiren durdurma cezası ya da içeriğin çıkarılması ve/veya erişimin engellenmesi kararı verme hususlarında görevli bir Reklam Kurulu oluşturulur. Kurul tedbiren durdurma kararı verme yetkisini Reklam Kurulu Başkanına devredebilir. Kurulun kararları Bakanlıkça uygulanır.15 (2) Başkanlığı, Bakanın görevlendireceği ilgili Genel Müdür tarafından yürütülen Reklam Kurulu; a) Bakanlığın ilgili Genel Müdür yardımcıları arasından görevlendireceği bir üye, b) Adalet Bakanlığının, bu Bakanlıkta idari görevlerde çalışan hâkim veya savcılar arasından görevlendireceği bir üye, c) Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığının görevlendireceği bir üye, ç) Sağlık Bakanlığının görevlendireceği bir üye, d) Kültür ve Turizm Bakanlığının görevlendireceği bir üye, e) Radyo ve Televizyon Üst Kurulunun görevlendireceği bir üye, f) Türk Standartları Enstitüsünden bir üye, g) Ankara, İstanbul ve İzmir büyükşehir belediyelerinin kendi aralarından seçeceği bir üye, ğ) Yükseköğretim Kurulunun, reklamcılık, iletişim veya ticaret hukuku alanında uzman öğretim üyeleri arasından görevlendireceği bir üye, h) Türkiye Odalar ve Borsalar Birliğinin, Türkiye Medya ve İletişim Meclisi üyeleri arasından görevlendireceği bir üye, ı) Türkiye Esnaf ve Sanatkârları Konfederasyonunun görevlendireceği bir üye, i) Tüketici Konseyinin Konseye katılan tüketici örgütü temsilcileri arasından seçeceği bir üye, j) Reklam verenler derneklerinin veya varsa üst kuruluşlarının seçeceği bir üye, k) Reklamcılar derneklerinin veya varsa üst kuruluşlarının seçeceği bir üye, l) Türk Eczacıları Birliğinin görevlendireceği eczacı bir üye, m) Türk Diş Hekimleri Birliğinin görevlendireceği diş hekimi bir üye, n) Türk Tabipleri Birliği Merkez Konseyinin görevlendireceği doktor bir üye, o) Türkiye Barolar Birliğinin görevlendireceği avukat bir üye, olmak üzere başkan dâhil on dokuz üyeden oluşur. (3) Kurul üyelerinin görev süreleri üç yıldır. Süresi bitenler yeniden görevlendirilebilir veya seçilebilir. Üyelikler herhangi bir sebeple boşaldığı takdirde boşalan üyeliklere ikinci fıkra esasları dâhilinde bir ay içinde görevlendirme veya seçim yapılır. Süresi dolan üyenin görevi, yeni üye görevine başlayıncaya kadar devam eder. (4) Kurul ayda en az bir defa veya ihtiyaç duyulduğu her zaman Başkanın çağrısı üzerine toplanır. (5) Kurul, Başkan dâhil en az on bir üyenin hazır bulunması ile toplanır ve toplantıya katılanların salt çoğunluğu ile karar verir. (Ek cümle:24/3/2022-7392/11 md.) Başkanın toplantıya katılamadığı hâllerde Kurula Bakanlığın ilgili genel müdür yardımcısı başkanlık yapar. Oyların eşit olması hâlinde Başkanın oy kullandığı taraf çoğunluğu sağlar. (6) Bakanlıkça, Kurulun karar vermesine yardımcı olmak üzere sektörel alanlarda ihtisas komisyonları kurulur. Komisyonlar, başkan dâhil en az üç en fazla beş kişiden oluşur. (7) Kurul Başkan ve üyeleri ile ihtisas komisyonu başkan ve üyelerine ödenecek huzur hakkı ve huzur ücreti ile buna ilişkin usul ve esaslar Maliye Bakanlığının uygun görüşü alınarak Bakanlıkça belirlenir. (8) Kurul, incelemesini ilgili belgelerin yer aldığı dosya üzerinden yapar. Kurulun sekretarya hizmetleri Genel Müdürlük tarafından yerine getirilir. (9) Kurul, gerekli gördüğü takdirde özel uzmanlık gerektiren hususlarla ilgili olarak ihtisas sahibi üniversiteler, özel hukuk tüzel kişileri ile gerçek kişilerin görüşlerine başvurabilir. (10) Kurul kararları, tüketicilerin bilgilendirilmesi, aydınlatılması ve ekonomik çıkarlarının korunması amacıyla Bakanlıkça açıklanır. (11) Reklam Kurulunun ve ihtisas komisyonlarının kuruluşu, görevleri, çalışma usul ve esasları ile sekretarya hizmetleri ve diğer hususlar yönetmelikle belirlenir.

        Yaptırım hükümleri

        MADDE 77-

        12) Bu Kanunun 61 inci maddesinde belirtilen yükümlülüklere aykırı hareket eden reklam verenler, reklam ajansları ve mecra kuruluşları hakkında durdurma veya aynı yöntemle düzeltme veya idari para cezası ve gerekli görülen hâllerde de üç aya kadar tedbiren durdurma cezası uygulanır. Reklam Kurulu, ihlalin niteliğine göre bu fıkradaki yaptırım kararlarını birlikte veya ayrı ayrı verebilir. (Değişik üçüncü cümle:24/10/2024-7529/7 md.) Aykırılık;

        a) Yerel düzeyde yayın yapan televizyon kanalı aracılığı ile gerçekleşmiş ise yüz on bin Türk Lirasından bir milyon yüz bin Türk Lirasına kadar,

        b) Ülke genelinde yayın yapan televizyon kanalı aracılığı ile gerçekleşmiş ise iki milyon iki yüz on bin Türk Lirasından yirmi iki milyon yüz bin Türk Lirasına kadar,

        c) Süreli yayınlar aracılığıyla gerçekleşmiş ise (a) ve (b) bentlerinde belirtilen cezaların yarısı,

        ç) Yerel düzeyde veya uydu üzerinden yayın yapan radyo kanalı aracılığı ile gerçekleşmiş ise altmış bin Türk Lirasından altı yüz bin Türk Lirasına kadar,

        d) Ülke genelinde yayın yapan radyo kanalı aracılığı ile gerçekleşmiş ise altı yüz bin Türk Lirasından altı milyon Türk Lirasına kadar,

        e) Uydu üzerinden yayın yapan televizyon kanalı veya internet aracılığı ile gerçekleşmiş ise altı yüz bin Türk Lirasından altı milyon Türk Lirasına kadar,

        f) Kısa mesaj aracılığı ile gerçekleşmiş ise iki yüz seksen bin Türk Lirasından iki milyon sekiz yüz bin Türk Lirasına kadar,

        g) Diğer mecralar aracılığı ile gerçekleşmiş ise altmış bin Türk Lirasından altı yüz bin Türk Lirasına kadar, idari para cezası verilir.

        (Değişik dördüncü cümle:24/10/2024-7529/7 md.) Reklam Kurulu, bu fıkrada alt ve üst sınırları belirtilen idari para cezalarını uygularken aykırılığın haksızlık içeriği, aykırılık dolayısıyla elde edilen menfaatin veya neden olunan zararın büyüklüğü ile aykırılığı gerçekleştirenin kusuru ve ekonomik durumu gibi hususları dikkate alır. (Ek cümleler:24/3/2022-7392/15 md.) (Değişik cümleler:23/5/2024-7511/19 md.) Aykırılığın internet ortamı üzerinden gerçekleşmesi hâlinde Reklam Kurulu; içeriğin çıkarılması için ilgili internet sayfasındaki iletişim araçları, alan adı, IP adresi ve benzeri kaynaklarla elde edilen bilgiler üzerinden, elektronik olarak iletişim kurulabilecek araçlar ile bildirimde bulunulmasına, bu bildirime rağmen yirmi dört saat içinde içeriğin çıkarılmaması hâlinde erişimin engellenmesine karar verebilir. Muhataba bildirimde bulunulamaması hâli ile sınırlı olmak üzere doğrudan erişimin engellenmesine karar verilebilir. Erişimin engellenmesi kararı uygulanmak üzere Erişim Sağlayıcıları Birliğine gönderilir. Erişimin engellenmesi kararı esas olarak aykırılığın gerçekleştiği içerikle sınırlı olarak verilir. Ancak, teknik olarak aykırılığa ilişkin içeriğe erişimin engellenmesi yapılamadığı veya ilgili içeriğe erişimin engellenmesi yoluyla aykırılığın önlenemediği durumlarda, internet sitesinin tümüne yönelik olarak erişimin engellenmesi kararı verilebilir.

        Temel ilkeler

        MADDE 5 – 

        (1) Reklamlar;

        a) Genel ahlak kurallarına aykırı ifade ya da görüntüler içeremez.

        b) Kamu sağlığını bozucu nitelikte olamaz.

        c) Kamu düzenini bozan, şiddet hareketleri ile yasadışı veya kınanacak davranışlara yol açan, göz yuman, bu davranışları özendiren veya destekleyen unsurlar içeremez.

        ç) Hasta, çocuk, yaşlı ve engellileri istismar edici ifade ya da görüntüler içeremez.

        d) Dil, ırk, renk, cinsiyet, siyasî düşünce, felsefî inanç, din, mezhep ve benzeri özelliklere yönelik kötüleme, istismar, önyargı veya ayrımcılık içeremez.

        e) İnsan onuru ve kişilik haklarını zedeleyici biçimde yapılamaz.

        f) Önceden izin alınmadan, hiç kimsenin özel ya da sosyal yaşamına dair ifade veya görüntüler içeremez; reklamlarda o kişiye atıfta bulunulamaz; kişinin özel mülkü, ilgili ürüne ya da organizasyona verilmiş kişisel onay etkisi oluşturacak şekilde görüntülenemez veya belirtilemez.

        g) Tüketicilerin korkularını ve batıl inançlarını istismar edemez.

        ğ) (Mülga:RG-1/2/2022-31737)(2)

        h) Toplumu endişeye sevk edici veya yanıltıcı biçimde; hastalık, yaralanma ve benzeri bir durumla ilgili ifade ya da görüntüler içeremez.

        ı) Güvenlik kurallarının gözetilmediği ve güvenlik açısından tehlike oluşturabilecek uygulama ve durumlarla ilgili hiçbir sunum ya da tanımlama içeremez.

        Doğruluk ve dürüstlük

        MADDE 7 – 

        (1) Reklamlar doğru ve dürüst olmalıdır.

        (2) Reklamlar, ekonomik ve sosyal sorumluluk bilinci içinde ve haksız rekabete yol açmayacak şekilde hazırlanmalıdır.

        (3) Reklamlar, ortalama tüketicinin algılama düzeyi ile reklamın tüketici üzerindeki olası etkisi göz önünde bulundurularak hazırlanmalıdır.

        (4) Reklamlar, tüketicinin güvenini kötüye kullanamaz ya da onun tecrübe ve bilgi eksikliklerini istismar edemez.

        (5) Reklamlar, aşağıda sayılan haller başta olmak üzere, hiçbir konuda tüketiciyi doğrudan veya dolaylı olarak yanıltabilecek ifade ya da görüntüler içeremez:

        a) Malın; yapısı, bileşimi, tedariki, faydası, riski, aksesuarları, üretim yöntemi ve tarihi, amaca uygunluğu, kullanım şekli, kullanım ömrü ve alanları, teknik özellikleri, verim ve performansı, miktarı, menşei, çevreye etkisi gibi özellikleri,

        b) Hizmetin nitelikleri,

        c) Mal veya hizmet sunan kişi ya da kuruluşun ticaret unvanı, işletme adı, statüsü ve yetki alanları,

        ç) Mal veya hizmetin değeri ve ödenecek gerçek toplam fiyatı,

        d) Kiralama yoluyla satış, kiralama, taksitle satış ve kredili satış gibi diğer ödeme şartları,

        e) Teslim, değiştirme, geri alma, garanti, satış sonrası hizmetleri, yedek parça veya bakım ve onarım şartları,

        f) Fikri ve sınai mülkiyet hakları,

        g) Resmi tanınma ya da onay, madalyalar, ödüller, diplomalar ve benzeri belgeler,

        ğ) Sosyal amaçlı yardımlar,

        h) Tüketicilerin yasal hakları veya karşılaşabileceği riskler.

        (6) İlgili mevzuatı gereği bir mal veya hizmete ilişkin olarak düzenlenmesi zorunlu ruhsat, izin, onay, kayıt gibi belgeler ile uyulması gereken diğer yasal süreçler, o mal veya hizmetin diğerlerinden farklı ya da daha üstün olduğu algısı oluşturacak biçimde reklamlarda kullanılamaz.

        (7) Reklamlarda tüketicinin sahip olduğu yasal haklar, tüketicilere fazladan sunulan bir hak gibi gösterilemez.

        (8) Reklamlarda yer alan;

        a) Araştırma sonuçları veya bilimsel yayınlardan yapılan alıntılar çarpıtılamaz.

        b) İstatistikler gerçekte olduklarından farklı sonuçlar doğuracak biçimde sunulamaz.

        c) Bilimsel terimler yanıltıcı biçimde kullanılamaz.

        ç) İddialar, gerçekte sahip olmadıkları bir bilimsel temele sahipmiş gibi gösteren bilimsel terminoloji ve ifadeler içeremez.

        İspat külfeti

        MADDE 9 –  (Değişik:RG-4/1/2017-29938)

        (1) Reklam verenler ticari reklamlarında yer alan iddiaların doğruluğunu ispatla yükümlüdür.

        (2) Reklamlarda yer alan doğrulanabilir olgularla ilgili tanımlamalar, iddialar ya da örnekli anlatımlar; bilimsel geçerliliği olan bilgi ve belgelerle kanıtlanmak zorundadır. Gerek görülen hallerde üniversitelerin ilgili bölümlerinden veya akredite ya da bağımsız araştırma, test ve değerlendirme kuruluşlarından alınmış bilgi ve belgeler istenir.

        (3) Karşılaştırmalı reklamlarda yer alan ve karşılaştırmaya konu edilen iddialar, her hâlükârda üniversitelerin ilgili bölümlerinden veya akredite ya da bağımsız araştırma, test ve değerlendirme kuruluşlarından alınmış bilgi ve belgeler ile kanıtlanmak zorundadır.

        (4) İkinci ve üçüncü fıkralar kapsamında sunulan raporların, reklamda yer alan iddiaları reklamın yayınlandığı dönemde kanıtlar nitelikte olması esastır.

        (5) Reklam verenler, bu Yönetmelikte belirlenen ilkelerin uygulanmasını denetlemekle yetkili ve görevli olanlara reklamlarda yer alan iddiaları kanıtlar nitelikteki belgeleri sunmakla yükümlüdür.

        Diğer hususlar

        MADDE 27 – 

        (1) Doğrudan satış ve tele-alışveriş reklamlarında; reklam verenin isim, unvan, adres, telefon ve diğer iletişim bilgileri, mal veya hizmetin tüm vergiler dahil toplam fiyatı ve nakliye masrafı ile cayma hakkının olduğu durumlarda bu hakkın kullanılma şartı ve süresine ilişkin bilgilerin yer alması zorunludur. Bu tür reklamlarda; ilk kez, son, sadece, tek bir sefer, sınırlı satış, hepsi satılmak üzere, satıldı satılacak gibi ifadelerle tüketiciler mal veya hizmeti satın almaya teşvik edilemez.

        (2) Devre mülk sözleşmeleri hariç olmak üzere; devre tatil veya uzun süreli tatil hizmeti, yatırım aracı olarak tanıtılamaz.

        (3) (Değişik:RG-28/12/2018-30639) Falcı, medyum, astrolog ve benzerleri tarafından verilen hizmet reklamları ile yasadışı bahis ve kumar oyunlarının reklamları hiçbir şekilde yapılamaz.

        (4) Kira yoluyla veya taksitle satış şartlarını içeren reklamlarda; mal veya hizmetin peşin fiyatı, teminat, ödeme takvimi, faiz oranı, malların toplam maliyeti ya da diğer satış şartları konusunda tüketiciler yanıltılamaz.

        (5) Konut veya tatil amaçlı taşınmaza ilişkin reklamlarda fiyata yer verilmesi halinde ilgili bağımsız bölümün brüt ve net alanlarının da gösterilmesi zorunludur.

        (6) Reklamı yapılan bir malın içeriğinde, toplumun genel dini hassasiyetlerine aykırı bir bileşenin doğrudan veya dolaylı olarak kullanılması halinde, bu husus reklamlarda açıkça belirtilir.

        (7) (Ek:RG-4/1/2017-29938)  Elektronik haberleşme hizmetlerine ilişkin reklamlarda;

        a) İnternet hızının veya kapsama alanının belirtilmesi durumunda; vaat edilen hızın veya kapsama alanının altyapı, coğrafi şartlar, şebeke yoğunluğu, kullanılan cihaz, bina konumu gibi etkenlere bağlı olarak değişebileceği bilgisi ortalama tüketicinin algılayabileceği süre ve biçimde verilir.

        b) Test veya laboratuvar koşullarında geçerli olan internet hızlarına, tüm tüketicilerin ulaşabileceği algısı oluşturulamaz. Bu koşullarda elde edilen hızların, reklama konu edilmesi halinde, test veya laboratuvar koşullarında geçerli olduğu bilgisi dış ses veya durağan yazı olarak ana vaatte belirtilir.

        c) Sunulan hizmette; adil kullanım kotası, hız kotası ve benzeri sınırlamaların bulunması durumunda bu husus açıkça belirtilir.

         (8) (Ek:RG-28/12/2018-30639)  Sohbet, arkadaşlık ve eş bulma hatlarının ve hizmetlerinin reklamına yer verilemez.

        (9)  (Ek:RG-28/12/2018-30639) (Değişik:RG-12/10/2019-30916) Yetkili makamlardan izin alarak faaliyet gösteren silah üreticisi ve satıcılarının; ilgili mevzuatında yer alan hükümlere aykırı olmamak koşuluyla kendilerine ait kurumsal internet sitelerinde yaptıkları tanıtımlar ve fuarlara katılım için hazırladıkları materyaller ile özel olarak avcılık ve atıcılık üzerine tematik yayın yapan mecralarda yayınladıkları reklamlar hariç olmak üzere, her türlü ateşli veya ateşsiz silah ile bunların üreticisi ve satıcısının reklamı yasaktır.

        Yükümlülük

        MADDE 32 – Kanunun 61 inci ve 62 nci maddeleri ile bu Yönetmeliğe uygun olmayan reklamın veya ticari uygulamanın daha sonra düzeltilmesi veya telafi edilmesi reklam verenin veya ticari uygulamada bulunanın tespit edilen aykırılığa ilişkin sorumluluğunu ortadan kaldırmaz.

        Yukarıda alıntı yapılan mevzuat hükümleri, Ticari Reklamlara ilişkin sınırlamalar getirerek, reklamlarda uyulması gereken usul ve esasların yönetmelikle belirlenmesini öngörmüştür. İlgili yasa ve yönetmelik hükümlerine aykırılık iddialarını incelemek ve denetim görevi yapmak üzere kurulan Reklam Kurulu’na ağır idari yaptırım ve para cezası uygulama yetkisi tanınmıştır. 24 Ekim 2024 tarihindeki yasa değişikliği ile sadece para cezalarının üst sınırı yükselmiştir. Ancak değişiklikten sonraki emsal dosyalarda daha önceki uygulamanın aksine erişim engeliyle birlikte idari para cezası uygulanması yoluna gidildiği görülmektedir.

        Yasa Değişikliğinden Sonraki Döneme Ait Emsal Yaptırım Kararları:

            • Dosya No: 2024/7045 Şikayet Edilen: U… P.. Şikayet Edilen Reklam: ………………………../ adresli internet sitesinde medyum, büyü, fal tanıtımları Reklam Yayın/Erişim Tarihi: 01.11.2024 Yayınlandığı Mecra: İnternet Tespitler: Söz konusu internet sitesinin 01.11.2024 tarihli görünümünde, Kişisel Danışmanlık kısmında yaşam koçluğu, aile ilişki uzmanlığı, psikolojik terapi başlıklarına yer verildiği, hastalık durumlarına ilişkin bilgi verildiği ve bu konularda tedavi yapıldığı izleniminin oluşturulduğu, Medikal İlimler kısmında hipnoz, apiterapi, refleksoloji, akupunktur, sülük tedavisi ve fitoterapi vb. içeriklerin tanıtımının yapıldığı, Hizmetlerimiz başlığı altında; astroloji, melek koçluğu, isim kader analizi vb. başlıklara, Blog başlığı altında ise cin çarpması, tarot falı, kaşık büyüsü, kırmızı büyü, hastalık büyüsü vb. ifadelere yer verdiği, Ayrıca, xxxx adresli internet sitesinde yayınlanan videoda,”Medyum U… P.. verdiği hizmetler sayesinde insanların sempatisini kazanan güvenilir referanslar veren ve farklı başarılara imza atan bioenerji ruh seyahati telepatik bağ hipnotize ile farklı büyüler konusunda uzman bir kimliğe sahiptir. Çocukluğundan bu yana bu tarz gizemli olaylarla ilgilenen ve daha çok ikili ilişkiler anlamında uzmanlığını yapan profesyonel medyum U… P.. aşk ve bağlama büyüleri ayrılan eşler sevgililer sözlü ve nişanlılar için aile içi sıkıntılara ve üzüntülere ilmi yaklaşımlarla rızık işi bozulan üç harflilerin şerrine uğrayanlar ruhsal hastalık yaşayan dünyanın her yerinde ücretsiz danışma hattı 0(850) xxx xxx 0(xxx) xxx xxxx numaralı telefonlardan ve xxx.com adreslerinden bizlere ulaşabilirler.” şeklinde ifadelerin yer aldığı, https://www.youtube.com/@xxxxxxxofficial adresli internet sitesinde, “Medyum ve Ruhsal Değişim Uzmanı U….. 0(850) xxx xxxx, 0(xxx) xxx xx xx”adlı videoları yayınlandığı, https://www.instagram.com/xxxxxxxxxofficial/?hl=tr adresli internet sitesinde ise yukarıda sayılanlara paralel olarak medyum tanıtımlarına ve bir telefon numarasına yer verildiği tespit edilmiştir. Değerlendirme/Karar: Yapılan incelemeler sonucunda; https://xxxxxxxxxx.com adresli internet sitesinde, Blog başlığı altında cin çarpması, tarot falı, kaşık büyüsü, kırmızı büyü, hastalık büyüsü vb. hususlara ilişkin ayrıntılı açıklamalara ve ilgili internet sitesi üzerinde şahsa ait telefon vb. iletişim bilgilerine yer verilerek bu konularda hizmet verdiğiniz izlenimi yaratıldığı, bu çerçevede söz konusu tanıtımların, Reklam Mevzuatında yer verilen “Falcı, medyum, astrolog ve benzerleri tarafından verilen hizmet reklamları ile yasadışı bahis ve kumar oyunlarının reklamları hiçbir şekilde yapılamaz.” hükmüne aykırı olduğu, diğer taraftan bahsi geçen internet sitesinde, Hizmetlerimiz başlığı altında Medikal İlimler kısmında hipnoz, apiterapi, refleksoloji, akupunktur, sülük tedavisi ve fitoterapi vb. içeriklerin tanıtımının yapılması ve Kişisel Danışmanlık kısmında, yaşam koçluğu, aile ilişki uzmanlığı, psikolojik terapi başlıklarına yer verilmesi nedeniyle tüketiciler nezdinde tabipler tarafından uygulanması gereken çeşitli tıbbi tedavi yöntemlerinin isimlerini sayarak bu alanda hizmet verildiği izleniminin oluşturulduğu, yukarıda sayılan alanlarda bilgilendirme ve ilgili sağlık kuruluşuna yönlendirmenin yalnızca ilgili tabip tarafından yapılabileceği, yetkili kişilerce dahi tanıtımının yapılmasının mevzuat gereği yasak olduğu, https://x.com/XxxxXxxxOfficial adresli internet sitesinde yayınlanan videoda, “Medyum U… P.. verdiği hizmetler sayesinde insanların sempatisini kazanan güvenilir referanslar veren ve farklı başarılara imza atan bioenerji ruh seyahati telepatik bağ hipnotize ile farklı büyüler konusunda uzman bir kimliğe sahiptir. Çocukluğundan bu yana bu tarz gizemli olaylarla ilgilenen ve daha çok ikili ilişkiler anlamında uzmanlığını yapan profesyonel medyum U… P.. aşk ve bağlama büyüleri ayrılan eşler sevgililer sözlü ve nişanlılar için aile içi sıkıntılara ve üzüntülere ilmi yaklaşımlarla rızık işi bozulan üç harflilerin şerrine uğrayanlar ruhsal hastalık yaşayan dünyanın her yerinde ücretsiz danışma hattı 0(850) xxx xxxx, 0(xxx) xxx xxxxnumaralı telefonlardan ve www.xxxxxxxxx.com adreslerinden bizlere ulaşabilirler.” şeklinde ifadelere yer verildiği, https://www.youtube.com/@xxxxxxxofficial adresli internet sitesinde, “Medyum ve Ruhsal Değişim Uzmanı U… P.. 0(850) xxx xxxx, 0(xxx) xxx xxxx” adlı videoların yayınlandığı, https://www.instagram.com/xxxxxxxxxofficial/?hl=tr adresli internet sitesinde ise yukarıda sayılanlara paralel olarak medyum tanıtımlarına ve bir telefon numarasına yer verildiği ve ilgili mevzuata aykırılık teşkil ettiği değerlendirilmiş olup, Dolayısıyla inceleme konusu tanıtımların; -Sağlık Hizmetlerinde Tanıtım ve Bilgilendirme Faaliyetleri Hakkında Yönetmelik’in 5/1-a, 5/1-b 5/1-c, 5/1-ç, 5/1-ı ve 5/2 nci maddeleri, -Geleneksel ve Tamamlayıcı tıp Uygulamaları Yönetmeliği’nin 9/1 ve 12/1 maddeleri, -Sağlık Meslek Mensupları ile Sağlık Hizmetlerinde Çalışan Diğer Meslek Mensuplarının İş ve Görev Tanımlarına Dair Yönetmelik’in 5/1 Ek 1 inci maddeleri, -1219 sayılı Tababet ve Şuabatı Sanatlarının Tarzı İcrasına Dair Kanun’un 1, 8, 24, 25 ve Ek 13 üncü maddesi, -3359 sayılı Sağlık Hizmetleri Temel Kanunu’nun Ek 11 inci maddesi, – Ticari reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Yönetmeliği’nin 5/1-c, 5/1-g7/1, 7/2, 7/3, 7/4, 7/5, 9/1, 9/5, 27/3 ve 32/1 inci maddeleri, – 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’un 61 inci maddesi, hükümlerine aykırı olduğuna, Buna göre, reklam veren U… P.. hakkında, reklamın 7529 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun’un yayım tarihi olan 30.10.2024 tarihinden sonra da yayında olduğunun tespit edildiği de dikkate alınmak suretiyle 6502 sayılı Kanun’un 63 üncü ve 77/12 nci maddeleri uyarınca 600.000-TL (Altıyüzbin Türk Lirası) idari para ve anılan reklamları durdurma cezaları verilmesine ve aykırılık konusu içeriklerin çıkarılması için tespit edilen elektronik iletişim kurulabilecek “xxxxxxxxxdanisman@gmail.com” email adresi aracılığı ile bildirimde bulunulmasına, bu bildirime rağmen yirmi dört saat içinde aykırılığa ilişkin içeriklerin çıkarılmaması halinde “httpxxxx.com, https://x.com/xxxxxOfficial, https://www.youtube.com/@xxxxxxxofficial, https://www.instagram.com/xxxxxxxofficial/?hl=tr ” adresli internet sitelerinin tümüne yönelik olarak erişimin engellenmesine karar verilmiştir.

            • Dosya No: 2024/6899 Şikayet Edilen: M…… B…. M… Şikayet Edilen Reklam: https://www.xxxxx-xxxxx.com/asik-etme-buyusu, vs. Reklam Yayın/Erişim Tarihi: 24.09.2024 Yayınlandığı Mecra: İnternet Tespitler: Söz konusu internet siteleri üzerinden medyum/fal tanıtımlarında bulunduğu tespit edilmiştir. Değerlendirme/Karar: Yapılan incelemeler sonucunda; şikayete konu https://xxxxx-xxxxx.com adresli internet sitesinde, “Nişanlımı kendime aşık etme büyüsü. (… )Özellikle de medyumların ihtiyaç duydukları bu materyaller büyü gerçekleştirilirken ya da gerçekleştirilmeden az evvel gerekir. Çeşitli metalar da büyülerin yapılması sırasında ortaya çıkartılabilir. Ana hedef olan kişinin etki altında bırakılması ise dua destekli söylenceler ve niyet sözleri ile daha da sağlama alınır. En nihayetinde ortaya çıkan büyünün etkisi ile hedef kişi aşkı yakalar.” ifadelerine yer verildiği, https://xxxxxxxxx.com adresli internet sitesinde, “Aşık etme büyüleri, Ayırma büyüleri, Bağlama büyüleri” şeklindeki ifadelere yer vererek şikayet edilen M….. B….. M…’ya ait 0553 xxx xxxx numaralı telefona yer verildiği, https://xxxxxxxxx.gen.tr adresli internet sitesinde, “Aşk Büyüsü Nedir? Kim Yapar? Soğutma Büyüsü Nedir? Nasıl Yapılır?” şeklinde başlıklara ve şikayet edilene ait 0553 xxx xxxxnumaralı telefona yer verildiği, https://www.xxxxxxxxxx.com adresli internet sitesinde, “Yumurta Büyüsü, Terk Eden Sevgiliye Yapılan Aşk Büyüsü” şeklinde başlıklara ve şikayet edilene ait 0553 xxx xxxx numaralı telefona yer verildiği, https://www.xxx.com.tr adresli internet sitesinde, “Aşk Dua, Soğutma Dua, Evlilik Dua, Ağız Bağlamak İçin Okunacak Dua (…)” şeklindeki başlıklara ve bahsi geçen tarafa ait 0553 xxx xxxxnumaralı telefona yer verildiği, https://www.xxx.com.tr adresli internet sitesinde, “Sevgiliyi Geri Getirme Büyüsü, Dil Bağlama Duası” şeklinde başlıklara ve anılan şahsa ait 0553 xxx xxxx numaralı telefona yer verildiği, https://www.xxxx.com.tr adresli internet sitesinde, “Ayırma Büyüsü, Bağlama Büyüsü, Boşanma Büyüsü” şeklinde başlıklara ve şikayet edilene ait 0553 xxx xxxxnumaralı telefon ve medyumburak@gmail.com adlı elektronik posta adresine yer verildiği, https://xxxxxxxxxxx.com adresli internet sitesinde, “Kısa Sürede Sonuç Veren Büyüler, Etkili Büyüler” şeklindeki başlıklara ve M……. B…. M….’ya ait 0553 xxx xxxx numaralı telefona yer verildiği, https://www.xxxxxxx.biz adresli internet sitesinde, “Söz Geçirmek İçin Büyü Nasıl Yapılır?, Uzaklaştırmak İçin Büyü Nasıl Yapılır?” şeklindeki başlıklara yer verildiği, https://www.xxx-xxxxx.com adresli internet sitesinde, “Ben xxx Hoca ile celb çalışmasında bulundum. Eskiden sözlü olduğum kişi 36. gün bana mesaj attı rüyasında beni görmüş(…)teşekkürler” şeklinde bir yoruma ve şikayet edilene ait 0553 xxx xxxx numaralı telefona yer verildiği, https://x.com/medyumxxxx/ adresli internet sitesinde, Medyum Burak kullanıcı adı ile reddit.com adlı sosyal medya platformuna yönlendirme yapıldığı, yönlendirilen https://reddit.com/user/Medyumxxxxx adlı sitede, Medyum xxxxx Hoca kullanıcı adı ile “Bağlama Büyüsü, Soğutma Büyüsü” şeklindeki başlıklara ve M….. B….. M….’ya ait 0553 xxx xxxx numaralı telefona yer verildiği, https://www.facebook.com/medyum….hoca/ adlı sosyal medya platformu üzerinde “Eşler Arası Sorunlar ve Tekrardan Sıcaklık Sağlanması İçin Çözümler Medyum B……’ta” şeklinde başlıklara, şikayet edilen tarafa ait 0553 xxx xxxx numaralı telefon ve medyumxyzqw@gmail.com adlı elektronik posta adresine yer verildiği, https://www.youtube.com/@xxxxxxxxxxxxxx adresli internet sitesinde ise “Büyü Örnekleri, Büyü Yapan Medyumlar, Kör Kütük Aşık Etme Duası” başlıklı birtakım videolara yer verildiği ve söz konusu durumun ilgili mevzuata aykırılık teşkil ettiği değerlendirilmiş olup, Dolayısıyla inceleme konusu tanıtımların; – Ticari reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Yönetmeliği’nin 5/1-c, 5/1-g7/1, 7/2, 7/3, 7/4, 7/5, 9/1, 9/5, 27/3 ve 32/1 inci maddeleri, – 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’un 61 inci maddesi, hükümlerine aykırı olduğuna, Buna göre, reklam veren M….. B….. M….. hakkında, reklamın 7529 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun’un yayım tarihi olan 30.10.2024 tarihinden sonra da yayında olduğunun tespit edildiği de dikkate alınmak suretiyle 6502 sayılı Kanun’un 63 üncü ve 77/12 nci maddeleri uyarınca 600.000-TL (Altıyüzbin Türk Lirası) idari para ve anılan reklamları durdurma cezaları verilmesine ve aykırılık konusu içeriklerin çıkarılması için tespit edilen elektronik iletişim kurulabilecek “medyumxyzqw@gmail.com” e-mail adresi aracılığı ile bildirimde bulunulmasına, bu bildirime rağmen yirmi dört saat içinde aykırılığa ilişkin içeriklerin çıkarılmaması halinde “https://xxxxxxxxx.com, vs. adresli internet sitelerinin tümüne yönelik olarak erişimin engellenmesine karar verilmiştir.

          7529 Sayılı Kanunla gelen değişiklikten sonraki güncel kararlar incelendiğinde öncekilerden farklı olarak Ticari reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Yönetmeliği’nin 5/1-c ve 5/1-g hükümlerine aykırılık tespit edildiği, birinci emsalde ayrıca Sağlık Hizmetlerinde Tanıtım ve Bilgilendirme Faaliyetleri Hakkında Yönetmelik‘in 5/1-a, 5/1-b 5/1-c, 5/1-ç, 5/1-ı ve 5/2 nci maddeleri, –Geleneksel ve Tamamlayıcı tıp Uygulamaları Yönetmeliği’nin 9/1 ve 12/1 maddeleri, –Sağlık Meslek Mensupları ile Sağlık Hizmetlerinde Çalışan Diğer Meslek Mensuplarının İş ve Görev Tanımlarına Dair Yönetmelik’in 5/1 Ek 1 inci maddeleri, –1219 sayılı Tababet ve Şuabatı Sanatlarının Tarzı İcrasına Dair Kanun‘un 1, 8, 24, 25 ve Ek 13 üncü maddesi, –3359 sayılı Sağlık Hizmetleri Temel Kanunu’nun Ek 11 inci maddesi, hükümlerinin de ihlal edildiğine karar verildiği görülmektedir.

          TÜKETİCİNİN KORUNMASI HAKKINDA KANUN İLE BAZI KANUNLARDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR 7529 SAYILI KANUNUN TAM METNİ
          Kanun No. 7529Kabul Tarihi: 24/10/2024

          MADDE 1- 7/11/2013 tarihli ve 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunun 22 nci maddesinin üçüncü fıkrasının birinci cümlesine “yazılı” ibaresinden sonra gelmek üzere “veya mesafeli” ibaresi eklenmiştir.

          MADDE 2- 6502 sayılı Kanunun 31 inci maddesinin birinci fıkrasının ikinci cümlesine “tüketicinin aksine yazılı” ibaresinden sonra gelmek üzere “veya kalıcı veri saklayıcısıyla” ibaresi eklenmiştir.

          MADDE 3- 6502 sayılı Kanunun 32 nci maddesinin ikinci fıkrasının birinci cümlesine “yazılı” ibaresinden sonra gelmek üzere “veya mesafeli” ibaresi eklenmiştir.

          MADDE 4- 6502 sayılı Kanunun 39 uncu maddesinin birinci fıkrasının ikinci cümlesine “tüketicinin aksine yazılı” ibaresinden sonra gelmek üzere “veya kalıcı veri saklayıcısıyla” ibaresi eklenmiştir.

          MADDE 5- 6502 sayılı Kanunun 47 nci maddesinin yedinci fıkrasında yer alan “doğrudan satışlar,” ibaresi madde metninden çıkarılmıştır.

          MADDE 6- 6502 sayılı Kanuna 47 nci maddesinden sonra gelmek üzere aşağıdaki madde eklenmiştir.

          “Doğrudan satış sistemi

          MADDE 47/A- (1) Doğrudan satış sistemi, doğrudan satış şirketi tarafından oluşturulan ve iş sözleşmesi ile istihdam edilmeyen, bağımsız temsilci, distribütör, danışman ve benzeri isimlerle komisyon, prim, teşvik ve ödül gibi menfaatler karşılığında faaliyet gösteren doğrudan satıcıların tüketicilere mal veya hizmet pazarladığı satış sistemidir.

          (2) Doğrudan satış şirketinin sermaye şirketi olması ve yönetmelikle belirlenen diğer koşulları sağlaması zorunludur.

          (3) Doğrudan satış sisteminin, elde edilecek kazancın ağırlıklı olarak sisteme yeni doğrudan satıcılar kazandırılması ve bu sayede ortaya çıkan menfaatlerin dağıtılması üzerine kurulmaması, mal veya hizmetin tüketicilere satışını esas alması ve yönetmelikle belirlenen diğer ilkelere uygun olması gerekir.

          (4) Doğrudan satıcılardan, sisteme dahil olmaları veya sistemde kalmaları için tüketiciye satışı öngörülen mal veya hizmeti içermeyen yenileme, paket, ücret, aidat ve benzeri isimler altında herhangi bir bedel veya borç altına sokan belge alınamaz. Doğrudan satış şirketinin belirlediği miktar ya da tutarda mal veya hizmet satın alınması doğrudan satıcının sistem içindeki seviyesini belirleyemez.

          (5) Doğrudan satış sistemi kapsamında mal veya hizmet satın alan tüketici otuz gün içinde herhangi bir gerekçe göstermeksizin ve cezai şart ödemeksizin sözleşmeden cayma hakkına sahiptir. Cayma hakkının kullanıldığına dair bildirimin bu süre içinde doğrudan satıcıya veya doğrudan satış şirketine yöneltilmiş olması yeterlidir.

          (6) Doğrudan satış şirketi, Bakanlıkça belirlenen hususlarda tüketicinin bilgilendirilmesini, talep ve bildirimlerini iletebilmesini sağlayan bir sistem kurmakla yükümlüdür.

          (7) Doğrudan satış şirketinin, doğrudan satıcının ve tüketicinin hak ve yükümlülükleri, kapsam dışı sözleşmeler, mal veya hizmet satışı, cayma hakkı, bilgilendirme yükümlülüğü, teslimat ile diğer uygulama usul ve esasları yönetmelik ile belirlenir.”

          MADDE 7- 6502 sayılı Kanunun 77 nci maddesinin onikinci fıkrasının üçüncü ve dördüncü cümleleri aşağıdaki şekilde, onüçüncü fıkrasının birinci cümlesinde yer alan “beş bin Türk Lirası” ibaresi “altmış bin Türk Lirasından altı yüz bin Türk Lirasına kadar” şeklinde, üçüncü cümlesinde yer alan “elli bin Türk Lirası olarak” ibaresi “altı yüz bin Türk Lirasından altı milyon Türk Lirasına kadar” şeklinde değiştirilmiş, fıkranın son cümlesinden önce gelmek üzere aşağıdaki cümle eklenmiş, onbeşinci fıkrasının birinci cümlesinde yer alan “edenler hakkında” ibaresi “edenlere” şeklinde, ikinci cümlesinde yer alan “tespitinden” ibaresi “gerçekleştiği tarihten” şeklinde, dördüncü cümlesinde yer alan “durumlarda üç” ibaresi “durumlarda ön ödemeli konut satışlarında altı milyon Türk Lirası, diğer satışlarda bir” şeklinde değiştirilmiş, fıkraya dördüncü cümlesinden sonra gelmek üzere aşağıdaki cümle eklenmiş, son cümlesi yürürlükten kaldırılmış ve onyedinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

          “Aykırılık;

          a) Yerel düzeyde yayın yapan televizyon kanalı aracılığı ile gerçekleşmiş ise yüz on bin Türk Lirasından bir milyon yüz bin Türk Lirasına kadar,

          b) Ülke genelinde yayın yapan televizyon kanalı aracılığı ile gerçekleşmiş ise iki milyon iki yüz on bin Türk Lirasından yirmi iki milyon yüz bin Türk Lirasına kadar,

          c) Süreli yayınlar aracılığıyla gerçekleşmiş ise (a) ve (b) bentlerinde belirtilen cezaların yarısı,

          ç) Yerel düzeyde veya uydu üzerinden yayın yapan radyo kanalı aracılığı ile gerçekleşmiş ise altmış bin Türk Lirasından altı yüz bin Türk Lirasına kadar,

          d) Ülke genelinde yayın yapan radyo kanalı aracılığı ile gerçekleşmiş ise altı yüz bin Türk Lirasından altı milyon Türk Lirasına kadar,

          e) Uydu üzerinden yayın yapan televizyon kanalı veya internet aracılığı ile gerçekleşmiş ise altı yüz bin Türk Lirasından altı milyon Türk Lirasına kadar,

          f) Kısa mesaj aracılığı ile gerçekleşmiş ise iki yüz seksen bin Türk Lirasından iki milyon sekiz yüz bin Türk Lirasına kadar,

          g) Diğer mecralar aracılığı ile gerçekleşmiş ise altmış bin Türk Lirasından altı yüz bin Türk Lirasına kadar,

          idari para cezası verilir. Reklam Kurulu, bu fıkrada alt ve üst sınırları belirtilen idari para cezalarını uygularken aykırılığın haksızlık içeriği, aykırılık dolayısıyla elde edilen menfaatin veya neden olunan zararın büyüklüğü ile aykırılığı gerçekleştirenin kusuru ve ekonomik durumu gibi hususları dikkate alır.”

          “Reklam Kurulu, bu fıkrada alt ve üst sınırları belirtilen idari para cezalarını uygularken aykırılığın haksızlık içeriği, aykırılık dolayısıyla elde edilen menfaatin veya neden olunan zararın büyüklüğü ile aykırılığı gerçekleştirenin kusuru ve ekonomik durumu gibi hususları dikkate alır.”

          “Gayrisafi gelirini beyan etme yükümlülüğü bulunmayanlar hakkında elli bin Türk Lirası idari para cezası uygulanır.”

          “(17) Bu Kanunun;

          a) 47/A maddesinin ikinci ve üçüncü fıkralarında belirtilen yükümlülüklere aykırılığı tespit edilenler hakkında her bir aykırılık için beş milyon Türk Lirası, dördüncü, beşinci ve yedinci fıkralarında belirtilen yükümlülüklere aykırı hareket edenler hakkında aykırılığı tespit edilen her bir işlem için iki bin iki yüz Türk Lirası idari para cezası uygulanır.

          b) 47/A maddesinin altıncı fıkrasına aykırı hareket edenlere bu aykırılığın giderilmesi için üç ay süre verilir. Bu süre sonunda aykırılığın giderilmemesi halinde bir milyon Türk Lirası idari para cezası uygulanır.

          c) 80 inci maddesine aykırı olarak piramit satış sistemini başlatan, düzenleyen veya toplantı, elektronik posta veya diğer birçok kimsenin de katılımını sağlamaya elverişli yöntemlerle yayan veya böyle bir sistemin diğer bir şekilde yayılmasını ticari amaçlarla destekleyenler hakkında 26/9/2004 tarihli ve 5237 sayılı Türk Ceza Kanununun ilgili hükümleri uygulanır.”

          MADDE 8- 6502 sayılı Kanunun 77/A maddesinin ikinci fıkrası yürürlükten kaldırılmıştır.

          MADDE 9- 23/10/2014 tarihli ve 6563 sayılı Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanunun ek 4 üncü maddesinin yedinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

          “(7) Lisans ücretinin hesaplanmasında;

          a) Elektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcı ve ekonomik bütünlük içinde bulunduğu elektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcıların elektronik ticaret pazar yerleri üzerinden yurt dışına yapılan satışlar hesaba dâhil edilmez.

          b) Elektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcının net işlem hacminin, ETBİS verileri kullanılarak hesaplanan elektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcı ve elektronik ticaret hizmet sağlayıcıların net işlem hacimleri toplamının yüzde yirmisinden fazla olmaması şartıyla, izleyen takvim yılında gerçekleştirilen;

          1) (a) bendinde belirtilen satış tutarının,

          2) Yatırımların proje bazında desteklenmesine dair mevzuat uyarınca Sanayi ve Teknoloji Bakanlığından yatırım teşvik belgesi alınarak gerçekleştirilen yatırım harcaması tutarının,

          iki katı o takvim yılına ilişkin net işlem hacminden indirilir.

          c) (b) bendinde belirtilen haddin aşılıp aşılmadığının tespitinde yüzde on beşin altındaki had aşımları dikkate alınmaz.”

          MADDE 10- 6563 sayılı Kanunun geçici 2 nci maddesine aşağıdaki fıkralar eklenmiştir.

          “(5) 2024 yılına ilişkin lisans ücretinin hesaplanmasında, ek 4 üncü maddenin yedinci fıkrasının (b) bendinin alt bentlerinde belirtilen tutarların dört katı elektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcının net işlem hacminden indirilir.

          (6) 2025 yılına ilişkin lisans ücretinin hesaplanmasında, ek 4 üncü maddenin yedinci fıkrasının (b) bendinin alt bentlerinde belirtilen tutarların üç katı elektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcının net işlem hacminden indirilir.”

          MADDE 11- 4/1/1961 tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul Kanununun mükerrer 298 inci maddesinin (A) fıkrasına aşağıdaki bent eklenmiştir.

          “10. Bu Kanun kapsamındaki muhasebe standartları uyarınca yapılmakta olan yatırımlar hesabında takip edilen tutarların enflasyon düzeltmesine tabi tutulması sonucunda oluşan ve bu hesabın alt hesabında izlenen düzeltme farkları, bilançonun pasifinde özel bir fon hesabında gösterilir ve dönem kazancının tespitinde dikkate alınmaz.

          Özel fon hesabında bulunan bu tutarlar, yatırımın tamamlanarak ilgili iktisadi kıymetin aktifleştirilmesi gereken dönem ile bu dönemi takip eden dört hesap dönemi içerisinde eşit taksitler halinde dönem kazancının tespitinde dikkate alınır.

          Bu bent uyarınca özel fon hesabında izlenen ve dönem kazancının tespitinde dikkate alınmayan tutarlar, her yıl bir önceki yıla ilişkin olarak bu Kanun uyarınca belirlenen yeniden değerleme oranında artırılır. Bu hesaplarda izlenen tutarlara ayrıca enflasyon düzeltmesi uygulanmaz.

          Yatırım döneminde veya iktisadi kıymetin aktifleştirilmesinden sonra işin bırakılması veya özel fon hesabında izlenen söz konusu tutarların bir kısmının veya tamamının başka bir hesaba nakledilmesi ya da işletmeden çekilmesi hallerinde, bu bent uyarınca dönem kazancında dikkate alınmayan tutarlar; işin bırakıldığı veya özel fon hesabının kısmen veya tamamen bu bent hükümlerine aykırı şekilde kullanıldığı dönemin kurum kazancının tespitinde dikkate alınır.”

          MADDE 12- 213 sayılı Kanunun geçici 33 üncü maddesinin dördüncü fıkrasının birinci cümlesinde yer alan “ile sigorta ve reasürans şirketleri ve emeklilik şirketleri” ibaresi “, sigorta ve reasürans şirketleri, emeklilik şirketleri, tasfiye ve iflas hallerindeki şirketler, 8/6/1984 tarihli ve 233 sayılı Kamu İktisadi Teşebbüsleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname kapsamındaki iktisadi devlet teşekkülleri ile kamu iktisadi kuruluşları” şeklinde değiştirilmiş ve fıkraya birinci cümleden sonra gelmek üzere aşağıdaki cümleler eklenmiştir.

          “Bu fıkra hükümleri; tasfiye halindeki şirketler açısından kurumların tasfiyeye girmesine ilişkin genel kurul kararının tescil edildiği tarihin içinde bulunduğu hesap döneminden, iflas halindeki şirketler açısından ise iflasın açıldığı tarihin içinde bulunduğu hesap döneminden itibaren uygulanır. Bu tarihten önce geçici vergi dönemlerine ilişkin yapılmış olan enflasyon düzeltmesine yönelik geriye dönük herhangi bir düzeltme yapılmaz. Tasfiyeden vazgeçilmesi ya da iflasın kaldırılması durumunda, tasfiyeden vazgeçilen tarihin veya iflasın kaldırılmasına ilişkin mahkeme karar tarihinin içinde bulunduğu geçici vergi döneminden itibaren enflasyon düzeltmesi uygulanır. Tasfiyeden vazgeçilmesi veya iflasın kaldırılması hallerinde, bu fıkra uyarınca dönem kazancında dikkate alınmayan tutarlar tasfiyeden vazgeçildiği veya iflasın kaldırıldığı dönem kazancının tespitinde dikkate alınır.”

          MADDE 13- 4/4/1990 tarihli ve 3621 sayılı Kıyı Kanununa aşağıdaki ek madde ve ekli (8) numaralı kroki ile liste eklenmiştir.

          “EK MADDE 6- Ekli (8) numaralı kroki ile listede sınır ve koordinatları gösterilen alanda, yer seçim kararına uygun olarak imar planı kararıyla Organize Sanayi Bölgesi kurulabilir. Bu alan 12/4/2000 tarihli ve 4562 sayılı Organize Sanayi Bölgeleri Kanununun 4 üncü maddesinin dördüncü fıkrası kapsamında devredilir ve devredilemeyecek alanlarda ise aynı usul ve esaslarla kullanma izni verilir.”

          MADDE 14- Bu Kanunun;

          a) 5 inci ve 6 ncı maddesi ile 7 nci maddesiyle değiştirilen 6502 sayılı Kanunun 77 nci maddesinin on yedinci fıkrası yayımından dokuz ay sonra,

          b) 11 inci ve 12 nci maddeleri 1/1/2024 tarihinden, özel hesap dönemi tayin edilen mükellefler için 2024 yılında başlayan hesap döneminden geçerli olmak üzere yayımı tarihinde,

          c) Diğer hükümleri yayımı tarihinde,

          yürürlüğe girer.

          MADDE 15- Bu Kanun hükümlerini Cumhurbaşkanı yürütür.

          29/10/2024

          Kamu yararına uygun olarak tüketicinin sağlık ve güvenliği ile ekonomik çıkarların korunması, zararların tazmin edilmesi, çevresel tehlikelerden korunmasının sağlanması, tüketiciyi aydınlatıcı ve bilinçlendirici önlemlerin alınması, tüketicilerin kendilerini koruyucu girişimlerinin özendirilmesi
          ve bu konulardaki politikaların oluşturulmasında gönüllü örgütlenmelerinin teşvik edilmesi amacıyla 2013 yılında 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun kabul edilmiştir. Finansal hizmetlerin dağıtım kanallarının sürekli bir gelişim içinde olması ve bu çerçevede ülkemizce belirlenen
          dijital dönüşüm stratejileri 6502 sayılı Kanunun mevcut hükümlerinin gözden geçirilmesini gerekli kılmaktadır.
          Bu kapsamda Kanun Teklifi ile;

             

              • Bankacılık mevzuatına uyum sağlanması amacıyla tüketicilere yönelik kredi sözleşmelerinin kurulması ve sona erdirilmesine ilişkin şekil şartı yeniden düzenlenmekte,

              • Doğrudan satış sistemine ilişkin hususlar 6502 sayılı Kanun metninde daha detaylı düzenlenerek tarafların hak ve yükümlülükleri belirgin hale getirilmekte

              • Reklam Kurulunca uygulanan mevcut idari para cezaları yeniden düzenlenmek suretiyle ticari reklam ve haksız ticari uygulamalarına ilişkin denetimlerde etkinliğin sağlanması, tüketicilerin yanıltılmasının ve istismar edilmesinin önüne geçilmesi, kamu yararının korunması ve kamu düzeninin sağlanması amaçlanmakta,

              • Ticari reklam ve haksız ticari uygulamalara ilişkin hükümlerin ihlalinden kaynaklanan idari işlemlere ilişkin dava süreçlerinin neden olacağı kamusal maliyetler ile ihlalin ve sürecin hızlı
                ve kesin bir şekilde sonlandırılması sayesinde elde edilecek kamusal faydalar dikkate alınarak, uzlaşma müessesesinin ticari reklam ve haksız ticari uygulamalara ilişkin hükümler için de
                uygulanmasına imkân tanınmakta,

              • Yurt içinde yerleşik pazar yerlerinin rekabet gücünün artırılarak yurt dışı menşeili pazar yerlerine karşı korunması, istihdam seviyesinin artırılması ve ihracat artışına hız kazandırılarak
                daha çok işletmenin ihracata yönelmesinin sağlanması amacıyla destekleyici tedbirler alınması öngörülmektedir.

            Ayrıca Kanun Teklifi ile; Anayasa Mahkemesinin iptal kararları dikkate alınarak Türkiye Enerji, Nükleer ve Maden Araştırma Kurumunun gelirleri 2690 sayılı Türkiye Atom Enerjisi Kurumunun Muafiyetleri ve Bazı Düzenlemeler Yapılması Hakkında Kanunda düzenlemekte ve kurumun görevlerini yerine getirmesi için faaliyet yürütenlere ödenecek ödül ve burslar ile ilgili usul ve esaslar belirlenerek uygulamada herhangi bir boşluk oluşmamasının temin edilmesi amaçlanmaktadır.

            Madde 1 – 703 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 119 uncu maddesinin (ç) bendiyle 2690 sayılı Kanunun 14 üncü maddesinin yürürlükten kaldırılmasına ilişkin hükmü Anayasa Mahkemesinin 7/12/2023 tarihli ve E:2021/125, K:2023/213 sayılı kararıyla iptal edilmiştir. Yine TENMAK’ın
            kuruluşuna ilişkin 4 sayılı Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin “Kurum gelirleri” başlıklı 686 ncı maddesi Anayasa Mahkemesinin 13/9/2023 tarihli ve E:2020/46, K:2023/149 sayılı kararıyla iptal edilmiştir. Madde ile, Anayasa Mahkemesinin iptal kararları dikkate alınarak TENMAK’ın gelirlerine
            ilişkin düzenleme yapılmaktadır.

            Madde 2 – Madde ile, 703 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 119 uncu maddesinin (c) bendiyle 2690 sayılı Kanuna eklenen ek 4 üncü maddenin iptaline ilişkin Anayasa Mahkemesinin 7/12/2023 tarihli ve E:2021/125, K:2023/213 sayılı kararına istinaden düzenleme yapılması amaçlanmaktadır.
            Diğer yandan TENMAK’ın kuruluşuna ilişkin 4 sayılı Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 681 inci maddesinin birinci fıkrasının (g) bendinde yer alan “… bu amaçla Kurum tarafından belirlenecek usul ve esaslar çerçevesinde ödül ve burs vermek,” kısmının ve 683 üncü maddesinin beşinci fıkrasında
            yer alan “i) Kurumun görevlerini yerine getirmesi için yürüteceği faaliyetler sırasında yapacağı ücret, telif, işlenme ücreti, ödül, burs, proje teşvik ikramiyesi ve benzeri ödemelerin tutar veya üst limitlerini belirlemek.” hükmünün, Anayasa Mahkemesinin 13/9/2023 tarihli ve E:2020/46, K:2023/149 sayılı kararıyla iptal edilmesi dikkate alınarak maddeyle, uygulamada boşluk doğacak hususlarda mevcut madde hükmüyle uyumlu olacak şekilde düzenleme yapılması amaçlanmaktadır.

            Madde 3- 5411 sayılı Bankacılık Kanununda yer alan, sözleşmelerin yazılı olarak veya uzaktan iletişim araçlarıyla mesafeli olarak ya da mesafeli olsun olmasın ilgili mevzuat çerçevesinde yazılı şeklin yerine geçebileceğinin belirlendiği ve bir bilişim veya elektronik haberleşme cihazı üzerinden gerçekleştirilecek ve tüketici kimliğinin doğrulanmasına imkân verecek yöntemler yoluyla kurulabileceğine ilişkin düzenlemeyle uyum sağlamak amacıyla 6502 sayılı Kanun kapsamındaki kredi veren ile tüketiciler arasındaki sözleşmelerin şekil şartı yeniden düzenlenmektedir.

            Madde 4 – Finansal hizmetlerin dağıtım kanallarının sürekli bir değişim ve yenilik içinde olması, ülkemizin dijital dönüşüm stratejileri ile uyumun sağlanması amacıyla tüketici kredisi sözleşmelerinin yazılı usul yanında elektronik yöntemler ile akdedilmesine imkan sağlanmış olup tüketicinin kredi
            sözleşmesine bağlı olarak açılan hesabın kapatılmamasına ilişkin talebini yazılı usule ek olarak kalıcı veri saklayıcısıyla da iletebilmesine imkan sağlanmıştır. Tüketici kredisi sözleşmelerinin mesafeli yolla uzaktan iletişim araçlarıyla kurulabildiği göz önünde bulundurularak sözleşmeye bağlı diğer işlemlerin de kalıcı veri saklayıcısı aracılığıyla elektronik ortamda uzaktan yapılabilmesi amaçlanmaktadır.

            Madde 5- 6502 sayılı Kanun kapsamındaki konut finansmanı kuruluşu ile tüketiciler arasındaki sözleşmelerin şekil şartı, 5411 sayılı Bankacılık Kanunu ve 6361 sayılı Finansal Kiralama, Faktoring, Finansman ve Tasarruf Finansman Şirketleri Kanunu dikkate alınarak yeniden düzenlenmekte ve
            sözleşmelerin mesafeli olarak kurulmasına imkan tanınmaktadır.

            Madde 6 – Finansal hizmetlerin dağıtım kanallarının sürekli bir değişim ve yenilik içinde olması, ülkemizin dijital dönüşüm stratejileri ile uyumun sağlanması amacıyla tüketici kredisi sözleşmelerinin yazılı usul yanında elektronik yöntemler ile akdedilmesine imkan sağlanmış olup tüketicinin kredi
            sözleşmesine bağlı olarak açılan hesabın kapatılmamasına ilişkin talebini yazılı usule ek olarak kalıcı veri saklayıcısıyla da iletebilmesine imkan sağlanmıştır. Konut finansmanı sözleşmelerinin mesafeli yolla uzaktan iletişim araçlarıyla kurulabileceği göz önünde bulundurularak sözleşmeye
            bağlı diğer işlemlerin de kalıcı veri saklayıcısı aracılığıyla elektronik ortamda uzaktan yapılabilmesi amaçlanmaktadır.

            Madde 7 – 6502 sayılı Kanunun 47 nci maddesinin son fıkrasında yer alan düzenlemede sadece doğrudan satış uygulama usul ve esaslarının yönetmelik ile düzenleneceği ifadesine yer verilmiş olup, doğrudan satışların Kanuna yeni bir madde olarak eklenmesi nedeniyle 47 nci maddede yer alan
            doğrudan satışlar ibaresi fıkra metninden çıkarılmaktadır.

            Madde 8 – Halihazırda iş yeri dışında kurulan sözleşmelere ilişkin 47 nci maddede yönetmelikle düzenlenmesi öngörülen doğrudan satış sistemleri Kanuna eklenen 47/A maddesiyle ayrıntılı olarak düzenlenmektedir. Maddenin ilk fıkrasında doğrudan satış siteminin ve bu sistemde faaliyet
            gösteren doğrudan satıcının tanımına ve özelliklerine yer verilmiştir. İkinci fıkrada, doğrudan satış faaliyetinde bulunmak isteyen şirketlere sermaye şirketi olarak kurulma zorunluluğu ile birlikte yönetmelikle belirlenen diğer koşulları sağlama şartı getirilmiştir. Doğrudan satış sisteminin ayırıcı
            özelliklerine ilişkin üçüncü fıkrada, sisteme dahil olanların ve tüketicilerin mağduriyet yaşamalarının önlenmesi amacıyla, sistemden elde edilecek kazancın ağırlıklı olarak sisteme yeni doğrudan satıcılar kazandırılması ve bu sayede ortaya çıkan menfaatlerin dağıtılması üzerine kurulamayacağı, mal veya hizmetin tüketicilere satışını esas alması gerektiği ve sistemin temel özelliği gereği sisteminin somut özelliklerinin her bir satış sistemi özelinde değerlendirilmesi gereği de göz önünde bulundurularak diğer ilkelerin yönetmelikle belirleneceği düzenlenmiştir. Dördüncü fıkrada sisteme girişte ve
            sonrasında tüketiciye satışı öngörülen mal veya hizmeti içermeyen herhangi bir bedel veya borç altına sokan belge alınamayacağı düzenlenerek sistemin mal veya hizmet satışı odaklı işlemesinin sağlanması hedeflenmiştir. Beşinci fıkrada tüketicilerin herhangi bir gerekçe göstermeksizin ve cezai
            şart ödemeksizin cayma hakkını kullanabileceği düzenlenmiştir. Altıncı fıkra ile tüketicilerin cayma hakkına ve diğer hususlara ilişkin taleplerini kolayca bildirebilmelerini sağlamak amacıyla doğrudan satış şirketlerine buna yönelik sistem kurma yükümlülüğü getirilmiştir. Yedinci fıkra ile de doğrudan
            satış sistemlerine ilişkin diğer usul ve esasların yönetmelikle belirleneceği düzenlenmiştir.

            Madde 9 – Maddede yapılan değişiklikle, 6502 sayılı Kanunun 77 nci maddesinin on ikinci ve on üçüncü fıkralarında yer alan mevcut idari para cezaları alt ve üst sınırları belirlenmek suretiyle yeniden düzenlenmiş ve Reklam Kuruluna bu sınırlar dahilinde aykırılığın haksızlık içeriği, aykırılık
            dolayısıyla elde edilen menfaatin veya neden olunan zararın büyüklüğü ile aykırılığı gerçekleştirenin kusuru ve ekonomik durumu gibi hususları dikkate alarak idari para cezası verme yetkisi tanınmıştır. Halihazırda ticari reklam ve haksız ticari uygulamalar hakkında maktu olarak belirlenmiş olan idari
            para cezaları çoğu zaman yetersiz kalarak cezaların caydırıcılık özelliğini karşılayamaz hale gelmiştir. Bu çerçevede caydırıcılığın artırılarak tüketicilerin etkin şekilde korunabilmesi amacıyla madde metninde değişikliğe gidilmektedir. Diğer taraftan, madde metnine eklenen ölçütlerle Kurula tanınan
            takdir yetkisi belirli kriterlere bağlanarak hukuki belirliliğin ve güvenliğin sağlanması hedeflenmiş ve ayrıca ceza sistematiği açısından ölçülülük ilkesine uygun ceza tesisi amaçlanmıştır. Hukuk devleti ilkesinin bir gereği ve ceza hukukunun temel prensiplerinden olan ölçülülük ilkesinin temel alt ilkeleri
            olan elverişlilik, gereklilik ve orantılılık ilkeleri doğrultusunda önlemin; ulaşılmak istenen amaç için elverişli olması, amaç bakımından gerekli olması ve haksızlığın içeriği ve fiilin ağırlığı ile orantılı olması gereklilikleri göz önüne alınmak suretiyle küçük, orta ve büyük ölçekli işletmelerdeki işlem
            ve gelir hacmi farklılığı da dikkate alınarak ticari reklam ve haksız ticari uygulamaların denetiminde etkinlik sağlanması, tüketicilerin yanıltılmasının ve istismar edilmesinin önüne geçilmesi, kamu yararının korunması ve kamu düzeninin sağlanması hedeflenmektedir.
            Ceza hukukunun temel ilkelerinden olan cezai müeyyidelerin caydırıcılık özelliğinin karşılanması, kabahatin haksızlık içeriği ve fiilin ağırlığı ile orantılı idari yaptırım öngörülmesiyle kabahatlerin ve yaptırımlarının koşullarının açık ve doğru olarak tanımlanması amacıyla 6502 sayılı Kanunun 77 nci
            maddesinin on beşinci fıkrasında değişiklik yapılmıştır. Bilgi ve belge sunma yükümlülüğüne aykırı fiilin gerçekleştiği tarih ile aykırılığın tespit edildiği tarihin farklı yıllara denk düştüğü durumlarda, muhataplar hakkında dikkate alınacak gayrisafi gelir tutarları ve alt sınırlar farklılaşmaktadır. İdari
            para cezasının muhataplarına hakkaniyet çerçevesinde uygulanabilmesi için bilgi ve belge sunma yükümlülüğüne aykırılık nedeniyle uygulanacak idari para cezasının belirlenmesinde aykırı fiilin gerçekleştiği tarihin esas alınacağı hüküm altına alınmaktadır. Ayrıca ölçülülük ilkesi dikkate alınarak
            gayrisafi gelirin vergi dairesine bildirilmediğinin veya yanlış bildirildiğinin anlaşıldığı durumlarda cezaya esas gayrisafi gelirin tespit edilmesi olanağı ortadan kalktığı için halihazırda uygulanan maktu idari para cezası tutarı yeniden belirlenmekte ve aynı yıl içinde birden fazla bilgi ve belge
            sunma yükümlülüğüne aykırılık halinde uygulanması öngörülen tekerrür hükmü kaldırılmaktadır.
            Diğer taraftan, halihazırda 6502 sayılı Kanun kapsamında gayrisafi gelirini beyan etme zorunluluğu bulunmayan gerçek kişilerden kayıt ve belge düzenleme ya da saklama yükümlülüğü bulunmayanlar hakkında maktu idari yaptırım tutarı farklılaştırılmaktadır.
            6502 sayılı Kanunun 77 nci maddesinin on yedinci fıkrasında 47/A maddesinde belirtilen yükümlülüklere aykırı davrananlar hakkında uygulanacak idari yaptırımların detayları düzenlenmektedir. Bu kapsamda, doğrudan satış şirketlerinin sermaye şirketi olarak kurulmaması, yönetmelikte belirlenecek diğer ilkelere uymaması, doğrudan satış sisteminin sisteme yeni kişiler katılması üzerine kurulması ve mal ve hizmet satışını esas almaması durumlarında caydırıcı idari para cezaları öngörülmekte ve doğrudan satış sistemine ilişkin diğer yükümlülüklere aykırılık halinde her bir tüketici işlemi için ayrı ayrı idari para cezası öngörülmektedir. Diğer taraftan, tüketicilerin cayma hakkını kullanabilmesi ve bilgilendirilmesi için sistem kurulmasının sağlanması amacıyla bu yükümlülüğü ihlal eden muhatapların öncelikle sistemi kurmaları yönünde uyarılması, bu uyarıya karşın tüketicinin korunması ve haklarını kullanması bakımından son derece önemli bir rol oynayan sistemin hayata geçirilmemesi halinde caydırıcı bir idari para cezasının uygulanması öngörülmektedir.

            Madde 10 – 6502 sayılı Kanunun 77/A maddesinin ikinci fıkrası yürürlükten kaldırılmak suretiyle, halihazırda uzlaşma müessesesi kapsamında bulunmayan Reklam Kurulu tarafından verilen idari para cezalarında da muhataplara uzlaşma imkanı tanınmaktadır. Bu sayede, ticari reklam ve haksız ticari uygulamalara ilişkin hükümlerin ihlalinden kaynaklanan idari işlemlere ilişkin dava süreçlerinin neden olacağı kamusal maliyetler ile ihlalin ve sürecin hızlı ve kesin bir şekilde sonlandırılması sayesinde elde edilecek kamusal faydalar dikkate alınarak, Kanunun diğer hükümlerinin ihlali halinde mevcut durumda uygulanmakta olan uzlaşma müessesesinin ticari reklam ve haksız ticari uygulamalara ilişkin hükümler için de uygulanmasına imkan tanınmakta ve aynı Kanun kapsamında cezaya muhatap olan gerçek veya tüzel kişilere uzlaşma imkanı bakımından eşitlik sağlanmaktadır. Ayrıca, halihazırda 6502 sayılı Kanun kapsamında idari para cezaları Reklam Kurulu, Bakanlık veya Bakanlığın yetki devriyle taşrada ticaret il müdürlüklerince verilmekte olduğundan ve valiliklerce idari para cezası verilemediğinden yapılan değişiklikle 77/A maddesi Kanunun 78 inci maddesi ile uyumlu hale getirilmektedir.

            Madde 11 – Ülkemizde elektronik ticaret hacmi 2023 yılında %119,67 oranında artış göstermiş, yurt içinde yerleşik pazar yerlerinde faaliyet gösteren işletme sayısı ise 539.808’e ulaşmıştır. 2024 yılı mayıs ayı itibarıyla bu işletmelerin yaklaşık 70.000’i söz konusu pazar yerleri üzerinden yaklaşık
            19 milyar TL tutarında yurt dışı satış gerçekleştirmiş olup önümüzdeki birkaç yıl içinde pazar yerleri üzerinden yurt dışına satış yapan işletme sayısının 200.000’in üzerine çıkması, yurt dışı satış tutarının ise 400 milyar TL’ye ulaşması hedeflenmektedir. Ancak güçlü sermaye yapısına ve yıkıcı rekabet gücüne sahip bazı küresel e-ticaret pazar yerlerinin ülkemize yönelik faaliyetlerine son bir yıl içinde hız verdiği, aşırı reklam ve indirim uygulamalarıyla
            tanınırlığını artırdığı ve yurt içi piyasada önemli ölçüde güç kazandığı görülmektedir. Bu durum yurt içinde yerleşik pazar yerlerinin rekabet güçleriyle birlikte pazar paylarının küçülmesi ve istihdamın azalması riskini doğurmaktadır. Bu nedenle yurt içinde yerleşik pazar yerlerinin rekabet gücünün
            artırılarak yurt dışı menşeili bu pazar yerlerine karşı korunması, istihdam seviyesinin artırılması ve ihracat artışına hız kazandırılarak daha çok işletmenin ihracata yönelmesinin sağlanması amacıyla destekleyici tedbirler alınması ihtiyacı hasıl olmuştur.
            Bununla birlikte ülkemizin ihracata dayalı büyüme stratejisi kapsamında e-ihracatın genel ihracat içerisindeki payının %1,5’dan %10’a çıkarılması böylece dünyada hızla yükselmekte olan sınır ötesi e-ticaret pazarında ülkemiz ihracatçılarının etkin ve aktif bir şekilde rol alması hedeflenmektedir. Benzer
            şekilde, 2024-2026 yıllarını kapsayan Orta Vadeli Programda da e-ihracatın desteklenerek, elektronik ticaret pazarında daha fazla ihracatçı firmanın etkin şekilde faaliyet göstermesinin sağlanmasına yönelik politikaların önemi vurgulanmıştır. Dijital dönüşüm destekli bir ekonominin önemli bir parçası olan elektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcıların yüksek teknolojiye yönelik yatırımlarının desteklenmesi sektörün rekabet gücünü artırırken, ekonomik büyüme, istihdam yaratma, teknolojik ilerleme ve sürdürülebilir kalkınma gibi pek çok alanda önemli faydalar sağlamaktadır.
            Bu kapsamda, işletmelerin ürünlerini yurt dışı pazarlara ulaştırmalarını kolaylaştıran elektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcıların sınır ötesi elektronik ticaret faaliyetlerinin yanı sıra yüksek teknoloji yatırımlarının teşvik edilmesi amacıyla pazar yerleri üzerinden yurt dışına yapılan satışlar ile Sanayi
            ve Teknoloji Bakanlığından teşvik belgesi alınarak gerçekleştirilen yatırım harcamalarının toplamının iki katının lisans ücretinin hesaplanmasına esas teşkil eden net işlem hacminden indirilmesine yönelik düzenleme yapılmaktadır.
            Diğer taraftan, Anayasa Mahkemesinin 13/7/2023 tarihli ve E: 2022/109, K: 2023/125 sayılı Kararında; elektronik ticaret alanına yeni giren veya halihazırda bu alanda faaliyet gösteren piyasa aktörlerinin eşit şartlar altında rekabet edebilmesine imkân sağlamak ve belirli büyüklükteki işletmelerin serbest piyasa koşullarını bozucu şekilde faaliyet göstermesini engellemek amacıyla yapılan düzenlemelerde kamu yararı bulunduğu ifade edilerek sektörde adil şekilde işleyen rekabet ortamının korunmasına vurgu yapılmıştır. Bu minvalde, adil rekabet ortamının ve sektörün çok oyunculu yapısının korunması amacıyla yapılan düzenlemeyle tanınan indirim imkânından yararlanılabilmesi için elektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcının net işlem hacminin, Kanun kapsamında yer alan elektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcı ve elektronik ticaret hizmet sağlayıcıların net işlem hacimlerinin toplamını ifade eden ve ETBİS verileri kullanılarak Bakanlıkça hesaplanan elektronik ticaret hacminin yüzde yirmisini aşmaması şartı getirilmektedir.
            Belirtilen hadlerin aşılması durumunda, elektronik ticaret hacminin yüzde yirmisi olarak belirlenen haddin yüzde on beşinin altındaki had aşımının dikkate alınmamasına yönelik düzenleme ise küçük ölçekli sapmaların lisans ücretleri üzerinde olumsuz etki yaratmasının engellenmesi ve işletmelerin
            ticari kararlarında öngörülebilirliğin arttırılması amacıyla yapılmıştır.

            Madde 12 – Madde ile 2024 yılına ilişkin lisans ücretinin hesaplanmasında uygulanmak üzere, elektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcının pazar yerleri üzerinden yurt dışına yapılan satışlar ile yatırım teşvik belgesi alınarak gerçekleştirilen yatırım harcamalarının toplamının dört katının, 2025
            yılına ilişkin lisans ücretinin hesaplanmasında ise söz konusu satış ve harcamaların üç katının net işlem hacminden indirilmesine, ayrıca 2024 yılı için lisans ücretinin hesaplanmasında yüzde yirmi şartının aranmamasına ilişkin düzenleme yapılmaktadır.
            Madde 13 – Yürürlük maddesidir.
            Madde 14 – Yürütme maddesidir.