Konkordato sürecini ve konkordatoda tarafların haklarını anlamak isteyenler için hazırlanan bu rehberde, konkordato ile ilgili en sık sorulan 100 soruyu ve bu soruların cevaplarını bulabilirsiniz:

    Konkordato, borçlarını ödeyemeyen ya da ödeyememe tehlikesi altında bulunan borçlunun alacaklıları ile anlaşarak borçlarını yeniden yapılandırmasını sağlayan hukuki bir süreçtir. Bu süreç, ticaret mahkemesinin onayı ile yürürlüğe girer.

    Detaylı bilgi için Konkordato Nedir? başlıklı yazımıza göz atabilirsiniz.

    Borçlarını ödeyemeyen veya ödeyememe tehlikesi altında olan gerçek ve tüzel kişiler, konkordato talebinde bulunabilirler.

    Adî konkordato (iflâstan önce konkordato), iflâstan sonra konkordato ve malvarlığının terki suretiyle konkordato olmak üzere üç temel türü bulunmaktadır.

    Konkordato türleri hakkında daha fazla bilgi için Konkordato Çeşitleri yazımızı okuyabilirsiniz.

    Konkordato başvurusu, borçlunun yerleşim yerinde bulunan ticaret mahkemesine yapılır. Mahkeme, konkordato komiseri atar ve borçluya geçici veya kesin mühlet verir. Bu süre zarfında borçlu, alacaklılarla anlaşma sağlamaya çalışır.

    Adî konkordato, borçlunun iflasa girmeden önce alacaklılarıyla anlaşarak borçlarını yapılandırdığı ve iflası önlediği konkordato türüdür.

    Adî konkordato hakkında daha fazla bilgi için Adî Konkordato (İflastan Önce- İflası Önleyen) Konkordato yazımızı okuyabilirsiniz.

    İflâstan sonra konkordato, iflas eden borçlunun alacaklılarıyla bir ödeme planı üzerinde anlaşarak iflasın kaldırılması ve borçların yeniden yapılandırılması amacıyla başvurduğu konkordato türüdür.

    Bu tür konkordato sürecine dair bilgiler için İflâstan Sonra Konkordato yazımıza göz atabilirsiniz.

    Borçlunun malvarlığını alacaklılara devrederek borçlarını ödeme sürecine malvarlığının terki suretiyle konkordato denir. Borçlu, malvarlığını alacaklıların yönetimine bırakır ve bu yolla borçlarını tasfiye etmeye çalışır.

    Detaylı bilgi için Malvarlığının Terki Suretiyle Konkordato başlıklı yazımızı inceleyebilirsiniz.

    Konkordato başvurusu, borçlunun yerleşim yerindeki Asliye Ticaret Mahkemesine yapılır. O yerde Asliye Ticaret Mahkemesi yoksa Asliye Hukuk Mahkemesine başvurulur.

    Konkordato sürecinde yetkili mahkeme, borçlunun yerleşim yerinde bulunan asliye ticaret mahkemesidir.

    Konkordato, borçlunun iflastan kaçınması ve borçlarını ödeyebilmesi için alacaklılarla anlaşmasını sağlarken, iflas borçlunun tüm malvarlığının tasfiye edilerek alacaklılara dağıtılması sürecidir.

    Konkordato komiseri, mahkeme tarafından atanan ve konkordato sürecinde borçlunun mali durumunu, alacaklılarla yapılan anlaşmaları ve borçların ödenebilirliğini denetleyen kişidir.

    Konkordato sürecinde borçlunun malvarlığı üzerindeki tasarruf yetkisi sınırlanır ve komiserin iznine bağlıdır. Bu, alacaklıların çıkarlarını koruma amacı taşır.

    Konkordato süresince mahkeme tarafından verilen geçici veya kesin mühlet kararı, borçlunun malvarlığına haciz konulmasını engeller ve borçluyu alacaklı baskısından korur.

    Konkordato talebi reddedilirse, borçlu iflas edebilir ve malvarlığı alacaklılara dağıtılmak üzere tasfiye edilebilir.

    Alacaklılar konkordato süresince borçlu tarafından sunulan ödeme planı doğrultusunda haklarını arayabilirler. Ayrıca, konkordato komiserine itiraz ederek veya sürecin denetlenmesini talep ederek menfaatlerini koruma imkanına sahiptirler.

    Alacaklılar, konkordato talebine itiraz etmek için ticaret mahkemesine başvurabilirler. İtiraz, konkordato mühleti içinde yapılmalı ve borçlunun dürüst davranmadığına ya da konkordato şartlarının alacaklılar için zararlı olduğuna dair gerekçeler sunulmalıdır.

    Konkordato kararı, borçlunun teklifinin alacaklıların çoğunluğu tarafından kabul edilmesinin ardından mahkeme tarafından onaylanır. Mahkeme, konkordato teklifini değerlendirirken borçlunun mali durumunu ve alacaklıların çıkarlarını gözetir.

    Konkordato mühleti, borçlunun konkordato sürecinde borçlarının ödenmesini yeniden düzenlemek amacıyla alacaklılardan koruma sağladığı süredir. Geçici mühlet 3 ay süreyle verilir ve kesin mühlet ise 1 yıl sürebilir. Bu süre, mahkemenin kararıyla uzatılabilir.

    Kesin mühlet, konkordato talebinin kabulünden sonra borçluya verilen süre olup, bu sürede borçlu, konkordato şartlarını uygulamak ve alacaklılarla anlaşma sağlamak durumundadır. Bu süre içinde borçluya karşı icra ve haciz işlemleri durdurulur.

    Konkordatoda borçların ödeme süresi, borçlunun sunduğu konkordato projesine ve alacaklıların kabul ettiği şartlara göre yeniden düzenlenir. Bu düzenleme, vade uzatma veya borç miktarının azaltılması şeklinde olabilir.

    Borçlu, alacaklılarla yaptığı anlaşmada borçlarının bir kısmını ödemek, vadesini uzatmak veya her iki durumu birleştirerek alacaklılara ödeme planı sunmak zorundadır. Bu şartlar, alacaklıların çoğunluğu tarafından kabul edilmelidir.

    Konkordato sürecinde, borçluya karşı başlatılmış veya başlatılacak olan icra ve haciz işlemleri durdurulur. Bu tedbirler, borçlunun mali durumunu toparlaması ve konkordato sürecini başarıyla tamamlaması için alınır.

    Konkordato talebi, borçlunun ticari faaliyetlerini sürdürebilmesine imkan tanır. Borçlu, konkordato süresince ticari faaliyetlerine devam edebilir ve alacaklı baskısından kurtulur; ancak, önemli malvarlığı işlemleri komiserin iznine tabidir.

    Konkordato anlaşması, mahkeme tarafından onaylandığında tüm alacaklılar için bağlayıcı hale gelir. Bu durum, anlaşmayı kabul etmeyen alacaklılar için de geçerlidir.

    Konkordato sürecinde borçlu, alacaklılarına karşı dürüst davranmak, konkordato şartlarına uygun olarak borçlarını ödemek ve konkordato komiserine gerekli bilgileri sağlamakla yükümlüdür.

    Konkordato sürecinde borçlunun yeni borç yapabilmesi, konkordato komiserinin iznine bağlıdır. Bu, borçlunun mali durumunun daha da kötüleşmemesi ve alacaklıların çıkarlarının korunması için önemli bir tedbirdir.

    Alacaklıların konkordato talebini kabul etmemesi durumunda, konkordato mahkeme tarafından onaylanmaz ve borçlu iflas edebilir. Bu durumda borçlunun malvarlığı, iflas sürecine tabi olarak alacaklılara dağıtılır.

    Konkordato sürecinde işçi alacakları, öncelikli alacaklar arasında yer alır ve bu alacakların ödenmesi için öncelik tanınır. Bu durum, işçilerin maaş ve diğer haklarının korunmasını sağlar.

    Evet, konkordato iflası önlemek amacıyla uygulanan bir prosedürdür. Borçlunun mali durumunu düzeltmesine ve borçlarını yeniden yapılandırmasına imkan tanır, böylece iflasın olumsuz sonuçlarından kaçınılabilir.

    Vergi borçları, konkordato kapsamına giren borçlar arasında yer alabilir. Ancak vergi alacakları kamu alacakları olduğundan, konkordato anlaşmasının şartları doğrultusunda özel bir düzenleme yapılması gerekebilir.

    Rehinli alacaklılar, konkordato sürecinde alacakları için öncelik hakkına sahiptirler. Konkordato, rehinli malların satışını engellemese de, alacaklının rızası olmadan bu malların üzerindeki tasarruf yetkisini sınırlandırabilir.

    Konkordato anlaşması, borçlunun anlaşma şartlarını ihlal etmesi veya kötü niyetli davranışlarda bulunması durumunda mahkeme kararı ile feshedilebilir.

    Konkordato ilanından sonra borçluya karşı haciz veya iflas gibi cebri icra işlemleri durdurulur. Borçlunun malvarlığı üzerindeki tasarruf yetkisi ise konkordato komiserinin gözetimindedir.

    Borçlu, konkordato sürecinde ticari defterlerini usulüne uygun olarak tutmaya devam etmek zorundadır. Defterlerin, konkordato komiseri ve mahkeme tarafından istenildiğinde incelenebilmesi gerekmektedir.

    Konkordato süreci boyunca banka kredileri genellikle durdurulur veya yeniden yapılandırılır. Bankalar, konkordato sürecinde yeni kredi açarken daha temkinli davranabilirler.

    Konkordatoya, borçların vadesinde ödenememesi veya ödenememe tehlikesi altında bulunulması durumunda başvurulması uygundur. Konkordato, borçlunun iflastan kaçınmasını sağlamak amacıyla bir çözüm olarak düşünülmelidir.

    Konkordato sürecinde borçlunun dürüst ve şeffaf olması, mali durumunu düzeltmek için ciddi bir çaba göstermesi, ticari itibarın korunmasında önemlidir. Bu sayede, borçlunun iş ilişkileri devam edebilir ve alacaklılar sürece daha fazla güven duyabilir.

    Konkordatonun avantajları arasında borçlunun iflastan kaçınması ve borçların yeniden yapılandırılması bulunur. Dezavantajları ise, borçlunun ticari hareket özgürlüğünün kısıtlanması ve konkordato komiserinin denetimine tabi olmasıdır.

    Konkordatoda alacaklılar arası eşitlik ilkesi, aynı sırada yer alan alacaklılara eşit muamele yapılması ile sağlanır. Örneğin, tüm imtiyazsız alacaklılara eşit oranda ödeme yapılması gerekmektedir.

    Geçici mühlet, borçluya borçlarını yeniden yapılandırmak için zaman tanımak ve bu süre boyunca alacaklıların haciz ve icra işlemlerinden korunmasını sağlamak amacıyla verilir.

    Mahkeme, konkordato sürecinde geçici mühlet, kesin mühlet, konkordato komiseri atanması, konkordatonun onaylanması veya reddi gibi kararlar alabilir.

    Konkordato, borçlunun alacaklılarının belirli bir çoğunluğu tarafından kabul edilmelidir. Bu rıza, konkordato anlaşmasının yürürlüğe girebilmesi için zorunludur.

    Alacaklılar, borçlunun konkordato teklifini kabul edip etmediklerini bir toplantıda oy kullanarak belirlerler. Oylama sonucunda belirli bir çoğunluğun sağlanması durumunda konkordato anlaşması geçerli olur.

    Borçlunun ekonomik durumu, mahkeme ve konkordato komiseri tarafından sunulan mali belgeler ve raporlar üzerinden değerlendirilir. Borçlunun borçlarını ödeme kapasitesine sahip olup olmadığına dikkat edilir.

    Konkordato mühleti sona erdiğinde, mahkeme borçlunun durumunu değerlendirir ve konkordato anlaşmasının onaylanmasına veya reddedilmesine karar verir. Onaylanırsa, anlaşma şartları yürürlüğe girer.

    Konkordato anlaşmasının mahkeme tarafından onaylanabilmesi için, borçlunun ekonomik durumu, teklifin alacaklılar için kabul edilebilir olması ve alacaklıların belirli bir çoğunluğunun onayı gereklidir.

    Konkordato mühleti içinde borçlunun borçlarını ödeme yükümlülüğü, konkordato anlaşması ve mahkeme kararına bağlıdır. Mahkeme bu süreçte borçlunun hangi borçları ödemesi gerektiğine karar verebilir.

    Konkordato teklifinde bulunmak için borçlunun borçlarını ödeyemeyecek durumda olması veya ödeyememe tehlikesi altında bulunması gerekmektedir. Borçlunun mali durumu bu durumu desteklemelidir.

    Borçlunun kötü niyetli olduğu, alacaklılardan mal kaçırma, hileli işlemler yapma veya mali durumunu yanlış gösterme gibi davranışlarla anlaşılabilir. Bu durumda mahkeme konkordato talebini reddedebilir.

    Konkordato sürecinde borçlunun malvarlığının satılması, mahkeme ve konkordato komiserinin iznine tabidir. Bu durum, borçlunun mali durumunun iyileştirilmesi amacıyla yapılabilir.

    Konkordatoda borçlunun dürüst ve iyiniyetli olması esastır. Borçlunun, alacaklılarını zarara sokmamak ve mali durumunu toparlamak için gerçek bir çaba göstermesi gerekmektedir.

    Konkordatoda alacaklıların feragat edeceği miktar, borçlunun teklifine ve alacaklıların kabulüne bağlı olarak belirlenir. Bu miktar, konkordato projesinde belirtilir.

    Konkordato anlaşmasının geçerli olabilmesi için, toplam alacakların belirli bir çoğunluğunun (%50’den fazla veya %75’e kadar) ve alacaklıların da dörtte biri veya yarıdan fazlasının konkordato teklifini kabul etmesi gerekmektedir.

    Alacaklılar, konkordato sürecinde alacaklarının tahsil edilebileceğine dair ek teminat talep edebilirler. Bu teminatlar, konkordato komiserinin ve mahkemenin onayıyla belirlenebilir.

    Konkordato talebinin reddedilmesi durumunda borçlu, iflas edebilir ve iflas süreci başlatılır. Bu durumda borçlunun tüm malvarlığı tasfiye edilerek alacaklılara dağıtılır.

    Borçlunun sunduğu ödeme planı, konkordato komiseri ve alacaklılar tarafından değerlendirilir. Bu planın alacaklıların çıkarlarını koruyup korumadığı ve borçlunun mali durumu dikkate alınarak makul olup olmadığı incelenir.

    Vergi ve diğer kamu alacakları, konkordato sürecinde özel düzenlemelere tabi olabilir. Konkordato mühleti içinde bu tür alacaklar için haciz veya icra işlemleri durdurulabilir, ancak bu borçlar konkordato kapsamında farklı şartlarla yeniden yapılandırılabilir.

    Konkordato ilanı, borçlunun ortaklıklarına da etki edebilir. Ticari ortaklıklar, konkordato sürecinde borçlunun alacaklılarına karşı sorumluluklarının yeniden yapılandırılması ve ortaklık faaliyetlerinin etkilenmesi gibi sonuçlarla karşılaşabilir.

    Konkordato sürecinde iflâs komiseri, mahkeme tarafından atanır ve borçlunun mali durumunu denetler. Komiser, borçlunun konkordato sürecinde dürüst davranıp davranmadığını ve alacaklıların haklarını koruyup korumadığını değerlendirir.

    Konkordato sürecinde alacaklılar için bir toplantı düzenlenir ve bu toplantıda borçlunun sunduğu konkordato teklifi tartışılır. Alacaklılar, konkordato teklifine oy vererek kabul edip etmeyeceklerini belirtirler.

    Rehinli alacaklılar, diğer alacaklılara göre öncelik hakkına sahiptir. Konkordato sürecinde rehinli alacaklıların hakları korunur ve rehinli mallar üzerindeki hakları devam eder.

    Konkordato sürecinde borçlu, kesin mühletin bitiminden önce mahkemeye başvurarak süre uzatımı talep edebilir. Mahkeme, borçlunun mali durumunu ve konkordato sürecinde gösterdiği performansı dikkate alarak uzatma kararı verebilir.

    Konkordato müzakere toplantısı, alacaklıların borçlunun sunduğu konkordato teklifini tartıştığı ve oyladığı bir toplantıdır. Bu toplantı, alacaklıların konkordato sürecine dair karar verme sürecinde önemlidir.

    Konkordato süreci sonunda borçlu, mali durumunu düzelterek ticari faaliyetlerine kaldığı yerden devam edebilir. Borçlunun mali dengesini sağlamak amacıyla konkordato süresince sağlanan haciz ve icra korumaları bu geçişi kolaylaştırır.

    Konkordato müzakeresi sonucunda, borçlunun sunduğu ödeme planı ve alacaklıların bu planı kabul ettiklerine dair belgeler hazırlanır. Bu belgeler mahkeme tarafından incelenir ve onaylanır.

    Konkordato mahkeme tarafından onaylandığında, borçlu ve alacaklılar arasında yapılan anlaşma yürürlüğe girer. Borçlu, anlaşma şartlarına uygun olarak borçlarını ödemeye başlar.

    Konkordato teklifinin kabul edilmesi için öncelikle alacaklıların sayısal çoğunluğu ve alacak miktarının çoğunluğunun (%50’nin üzerinde) kabul oyu vermesi gerekmektedir.

    Veya, kaydedilmiş alacaklı sayısının dörtte birinin ve toplam alacak tutarının üçte ikisinin aşılması gerekir.

    Borçlunun sunduğu teklif, mahkeme tarafından onaylandığında tüm alacaklılar için hukuki olarak bağlayıcı hale gelir. Bu durum, anlaşmayı kabul etmeyen alacaklılar için de geçerlidir.

    Konkordato sürecinde borçlunun malvarlığı üzerindeki tasarruf yetkisi konkordato komiserinin iznine bağlıdır. Borçlu, önemli malvarlığı işlemlerini ancak komiserin onayı ile gerçekleştirebilir.

    Borçlunun sunduğu yeniden yapılandırma planı, alacaklıların çıkarlarını koruma ve borçlunun mali durumunu iyileştirme potansiyeli açısından konkordato komiseri ve mahkeme tarafından değerlendirilir.

    Borçlu, konkordato sürecinde alacaklılara borçlarının belirli bir kısmını ödeme, borç miktarını azaltma veya vade uzatma gibi taahhütlerde bulunur. Bu taahhütler konkordato projesinde yer alır.

    Konkordato sürecinde düzenlenen alacaklılar toplantısında, alacaklılar borçlunun konkordato teklifini kabul edip etmeyeceklerine dair oy kullanma hakkına sahiptirler.

    Mahkemenin konkordato süreci hakkında verdiği karar, taraflara tebliğ edildiği andan itibaren kesinleşir ve tüm taraflar için bağlayıcı hale gelir.

    Konkordato talebi reddedildiğinde veya konkordato süreci başarısız olduğunda mahkeme iflas kararı verebilir. Bu durumda borçlunun tüm malvarlığı tasfiye edilerek alacaklılara dağıtılır.

    Borçlunun mali durumu ve iyileşme potansiyeli, konkordato komiseri ve mahkeme tarafından incelenen mali belgeler ve raporlar üzerinden değerlendirilir. Borçlunun yeniden ödeme kapasitesine ulaşma olasılığı dikkate alınır.

    Konkordato, iflastan kaçınmayı ve borçların yeniden yapılandırılması yoluyla borçlunun mali durumunu iyileştirmeyi amaçlar. Bu süreç, borçlunun ticari itibarını korumasına ve işini sürdürmesine olanak tanır.

    Konkordato komiseri, borçlunun mali durumunu denetler, alacaklılarla borçlu arasındaki anlaşmaları gözlemler ve mahkemeye rapor sunar. Komiser, borçlunun konkordato sürecinde dürüst davranıp davranmadığını değerlendirir.

    Geçici mühletin sona ermesi, mahkemenin konkordato talebini kabul veya reddetmesine yol açar. Geçici mühletin sonunda, borçluya kesin mühlet verilirse konkordato süreci devam eder; aksi takdirde borçlu iflas edebilir.

    Borçlunun konkordato sürecinde borçlarını ödemezse, alacaklılar mahkemeye başvurarak konkordato anlaşmasının feshedilmesini talep edebilir ve iflas süreci başlatılabilir.

    Kamu kurumları, konkordato sürecinde kamu alacaklarının tahsili için öncelik hakkına sahiptir. Kamu alacakları, konkordato kapsamında yeniden yapılandırılabilir, ancak bu sürecin mahkeme tarafından onaylanması gereklidir.

    Borçlu, konkordato sürecinin durdurulmasına yönelik mahkemeye başvurabilir. Ancak bu talebin kabul edilmesi, geçerli kanıt sunulmasına bağlıdır.

    Mahkeme, mühlet kararı verirken borçlunun mali durumu, ödeme kapasitesi ve konkordato talebinin alacaklıların çıkarlarını koruyup korumadığı gibi kriterleri değerlendirir.

    Konkordato sürecinde borçlunun yeni kredi alabilmesi konkordato komiserinin iznine bağlıdır. Bu durum, borçlunun mali durumunu daha da kötüleştirmemek için sınırlı tutulur.

    Konkordato sürecinde alacaklıların çıkarlarının korunması, konkordato komiserinin ve mahkemenin denetimiyle sağlanır. Borçlunun malvarlığı üzerindeki tasarruf yetkisi sınırlandırılarak alacaklıların zarar görmesi engellenir.

    Borçlunun konkordato anlaşmasının şartlarını yerine getirmemesi durumunda, konkordato anlaşması mahkeme tarafından feshedilebilir ve borçlu iflas sürecine tabi olabilir.

    Konkordato sürecinde borçlunun faaliyetlerine devam edebilmesi için icra ve haciz işlemlerinin durdurulması, ticari faaliyetlerin sürdürülebilmesi için gerekli malvarlığının korunması ve geçici finansman sağlanması gibi tedbirler alınabilir.

    Geçici konkordato komiseri, konkordato sürecinin başlangıcında mahkeme tarafından atanan ve borçlunun mali durumunu denetlemekten sorumlu kişidir. Geçici komiserin görevleri şunlardır:

    1. Borçlunun Mali Durumunu İncelemek: Borçlunun mali durumu, gelir ve giderleri ile alacak ve borçları hakkında kapsamlı bir inceleme yapar. Bu incelemenin amacı, borçlunun konkordato sürecine uygun olup olmadığını tespit etmektir.

    2. Konkordato Projesini Değerlendirmek: Borçlunun sunduğu konkordato projesinin uygulanabilirliğini değerlendirir ve bu konuda mahkemeye rapor sunar. Borçlunun sunduğu ödeme planının alacaklılar için makul olup olmadığını inceler.

    3. Borçlunun Ticari Faaliyetlerini Denetlemek: Borçlunun ticari faaliyetlerini gözlemler ve mali durumunun daha kötüye gitmesini önlemek amacıyla gerekli tedbirleri alır. Bu kapsamda borçlunun malvarlığı üzerindeki tasarruf yetkisi sınırlandırılabilir ve komiserin onayı olmadan belirli işlemler yapılamaz.

    4. Alacaklıları Bilgilendirmek: Konkordato süreci boyunca alacaklıları borçlunun durumu ve konkordato süreci ile ilgili gelişmeler konusunda bilgilendirir. Bu sayede alacaklıların haklarının korunmasına yönelik bir şeffaflık sağlanır.

    Geçici mühlet kararı, konkordato başvurusu sonrasında, borçlunun mali durumunu incelemek ve borçlunun konkordato talebini hazırlayabilmesi için gerekli olan sürenin verilmesini amaçlar. Mahkeme, konkordato başvurusu üzerine borçlunun durumunu hızlıca değerlendirerek geçici mühlet kararı verir.

    • Başvuru ve İlk Değerlendirme: Borçlu tarafından konkordato talebiyle birlikte mahkemeye başvurulduğunda, borçlunun mali durumuna ilişkin detaylı belgeler sunulur. Bu belgeler, borçlunun borçlarını ödeyemeyecek durumda olduğunu veya ödeyememe tehlikesi altında bulunduğunu gösterir.
    • Mahkeme İncelemesi: Mahkeme, konkordato talebini aldıktan sonra, başvurunun ciddiyetini ve borçlunun durumunu değerlendirir. Mahkeme gerekli gördüğünde, borçlunun talebini ve sunduğu belgeleri değerlendirerek geçici mühlet kararı verir.
    • Süre: Geçici mühlet kararı genellikle 3 ay süreyle verilir ve bu süre mahkemenin kararıyla 2 ay daha uzatılabilir. Bu süre, konkordato projesinin hazırlanması ve borçlunun alacaklılarla müzakere edebilmesi için gereklidir.
    • İcra ve Haciz İşlemlerinin Durdurulması: Geçici mühlet süresince, borçluya karşı başlatılmış olan veya başlatılacak olan tüm icra ve haciz işlemleri durdurulur. Bu sayede borçlu, konkordato sürecinde alacaklı baskısından korunur.

    • Borçluya Mali Koruma Sağlanması: Borçlunun malvarlığına yönelik herhangi bir hukuki takip (icra veya iflas) bu süre boyunca gerçekleştirilemez. Bu durum, borçlunun ticari faaliyetlerini sürdürerek mali dengesini düzeltmesine olanak tanır.

    • Konkordato Komiseri Atanması: Geçici mühlet kararı ile birlikte mahkeme, borçlunun mali durumunu ve konkordato sürecini denetlemek amacıyla bir veya birkaç konkordato komiseri atar. Komiser, borçlunun mali durumunu ve malvarlığı üzerindeki işlemleri kontrol altında tutar.

    • Borçlunun Tasarruf Yetkisinin Sınırlanması: Geçici mühlet süresince, borçlunun malvarlığı üzerindeki tasarruf yetkisi sınırlanabilir. Borçlu, bazı önemli işlemleri konkordato komiserinin izni olmadan gerçekleştiremez. Bu sınırlandırmalar, alacaklıların haklarını korumak amacıyla uygulanır.

    • Alacaklıların Bilgilendirilmesi: Geçici mühlet sürecinde borçlu tarafından sunulan konkordato projesi ve bu projenin uygulanabilirliği alacaklılarla paylaşılır. Alacaklılar, konkordato sürecine ilişkin bilgi sahibi olabilir ve sürecin ilerleyişini takip edebilirler.

    Geçici mühlet kararı, konkordato sürecinin başlangıcında borçlunun mali durumunu düzeltmesi ve alacaklılarla yeniden yapılandırma anlaşmasına varabilmesi için zaman kazandırır. Borçlunun, bu süre zarfında mali dengelerini toparlaması ve konkordato teklifini hazırlaması beklenir. Bu süreç, alacaklıların da korunmasını sağlar ve iflasın doğuracağı olumsuz sonuçların önüne geçilmesine yardımcı olur.

    Konkordato talebinde bulunan borçlunun mahkemeye başvurusu sırasında bazı belgeleri sunması zorunludur. Bu belgeler, borçlunun mali durumunu ve konkordato talebinin gerekçelerini ortaya koymak amacıyla hazırlanır. Konkordato talebine eklenmesi gereken başlıca belgeler şunlardır:

    • Konkordato Projesi:
      Borçlu tarafından hazırlanan ve borçların nasıl ödeneceğini, yeniden yapılandırılacağını veya indirileceğini içeren konkordato projesi. Bu proje, alacaklıların alacaklarını ne şekilde ve hangi sürelerde tahsil edebileceklerini gösterir.

    • Mali Durumu Gösteren Belgeler:
      Borçlunun son bilançosu, gelir tablosu ve diğer mali tabloları. Bu belgeler, borçlunun mali durumunu ve borçlarını ödeme kabiliyetini açıkça ortaya koyar.

    • Alacak ve Borç Listesi:
      Borçlunun tüm alacaklılarını ve bu alacaklılara olan borçlarını gösteren detaylı bir liste. Bu listede her alacaklının ismi, borç miktarı ve alacakların niteliği belirtilmelidir.

    • Nakit Akış Tablosu ve Borçlanma Durumu:
      Borçlunun nakit akış durumunu ve mali yükümlülüklerini içeren detaylı bir tablo. Bu belge, borçlunun borçlarını ödeyebilme kapasitesini göstermeyi amaçlar.

    • Alacaklılara Yapılacak Ödemelerin Planı:
      Konkordato sürecinde borçlunun alacaklılara yapmayı planladığı ödemelerin zamanlamasını ve miktarını içeren ödeme planı. Bu plan, borçlunun teklif ettiği ödeme şartlarını ortaya koyar.

    • Borçlunun Malvarlığını Gösteren Belgeler:
      Borçlunun taşınır ve taşınmaz mallarını, banka hesaplarını ve diğer malvarlığı değerlerini gösteren belgeler. Bu belgeler, borçlunun sahip olduğu varlıkların neler olduğunu ve bu varlıkların borçların ödenmesinde kullanılabilir olup olmadığını gösterir.

    • Borçlunun Finansal Durumunun Analizi:
      Borçlunun mali durumuna dair bir analiz ve geleceğe yönelik beklentiler. Bu analiz, borçlunun borçlarını hangi koşullar altında ödeyebileceğini ve konkordato sürecinde nasıl bir mali iyileşme öngördüğünü içerir.

    • Bağımsız Denetim Raporu (Gerekli Durumlarda):
      Bazı durumlarda, borçlunun mali tablolarının bağımsız bir denetim firması tarafından incelenmesi ve raporlanması gerekebilir. Bu rapor, borçlunun sunduğu mali bilgilerin doğruluğunu ve güvenilirliğini teyit eder.

    • Konkordato Talebine İlişkin Beyan ve Taahhütler:
      Borçlu, konkordato sürecinin amacına uygun bir şekilde hareket edeceğini ve mali durumuna ilişkin doğru bilgi verdiğini belirten bir beyan sunmalıdır. Bu beyan, mahkemenin borçlunun konkordato talebine olumlu yaklaşması açısından önemlidir.

    Bu belgeler, konkordato sürecinin şeffaf ve dürüst bir şekilde yürütülmesi için gereklidir. Mahkeme, sunulan bu belgeleri inceleyerek konkordato talebinin uygun olup olmadığına ve geçici mühlet verilip verilmeyeceğine karar verir. Bu belgeler, borçlunun mali durumunu detaylı bir şekilde ortaya koymalı ve konkordato sürecinin alacaklılar açısından makul ve kabul edilebilir olup olmadığını değerlendirmeye yardımcı olmalıdır.

    Daha ayrıntılı bilgi için: https://devrimbozkurt.av.tr/konkordato-basvurusuna-eklenecek-belgeler/

    Geçici mühlet kararı aşağıdaki mecralarda ilan edilir:

    1. Türkiye Ticaret Sicil Gazetesi:

      • Geçici mühlet kararı, Türkiye Ticaret Sicil Gazetesi’nde ilan edilerek kamuoyuna duyurulur. Bu ilan, ticaret hayatında faaliyet gösteren kişilerin bu karardan haberdar olmalarını sağlamak için önemlidir.
    2. Basın Yayın Araçları (Gazete):

      • Geçici mühlet kararı, ayrıca mahkeme tarafından uygun görülen bir yerel veya ulusal gazetede de ilan edilebilir. Bu sayede alacaklıların ve diğer ilgililerin karardan haberdar olması amaçlanır.
    3. İcra ve İflas Müdürlükleri:

      • Geçici mühlet kararı, ilgili icra ve iflas müdürlüklerine bildirilir. Böylece borçluya yönelik başlatılmış veya başlatılacak olan icra takiplerinin durdurulması sağlanır.
    4. Mahkeme Duyuruları:

      • Mahkeme, geçici mühlet kararını ayrıca kendi resmi internet sayfasında veya adliye duyuru panolarında ilan edebilir. Bu duyuru, ilgililerin karardan haberdar olmalarına yardımcı olur.

    Ayrıca ilan.gov.tr adresi üzerinden konkordato ile resmi ilanlara ulaşabilirsiniz: https://www.ilan.gov.tr/ilan/kategori/49/konkordato-ve-muhlet-iik-288inci-md-

    Alacaklılar, komiser tarafından yapılacak ilânla, ilân
    tarihinden itibaren onbeş (15) gün içinde alacaklarını bildirmeye davet olunur. Ayrıca, ilânın birer
    sureti adresi belli olan alacaklılara posta ile gönderilir. İlânda, alacaklarını bildirmeyen
    alacaklıların bilançoda kayıtlı olmadıkça konkordato projesinin müzakerelerine kabul
    edilmeyecekleri ihtarı da yazılır. (İİK md. 299)

    Komiser, kendisine bildirilen tüm alacakları kaydetmekle yükümlüdür. Resmi defter ve kayıtlarda görünmeyen alacaklarla ilgili itiraz hakkı borçluya aittir. Alacağın muvazaalı olduğu anlaşılırsa komiser bunu raporunda belirtebilir.

    Konkordatonun tasdiki kararında tasdik edilen konkordatonun yerine getirilmesini sağlamak için gerekli
    gözetim, yönetim ve tasfiye tedbirlerini almakla görevli bir kayyım tayin edilebilir. Bu
    takdirde kayyım, borçlunun işletmesinin durumu ve proje uyarınca borçlarını ödeme
    kabiliyetini muhafaza edip etmediği konusunda iki ayda bir tasdik kararını veren mahkemeye
    rapor verir; alacaklılar bu raporu inceleyebilirler. (İİK md. 306 f.2)

    Borçlunun talebi üzerine, tasdik kararında rehinli malın muhafaza altına alınması ve satışı, karardan itibaren bir yılı geçmemek üzere aşağıdaki şartlarla ertelenebilir:
    a) Rehinle temin edilen alacak konkordato talebinden önce doğmuş olmalıdır.
    b) Rehinle temin edilen alacağın konkordato talep tarihine kadar ödenmemiş faizi bulunmamalıdır.
    c) Borçlu rehinli malın, işletmenin faaliyeti için zorunlu olduğunu ve paraya çevrilmesi durumunda ekonomik varlığının tehlikeye düşeceğini yaklaşık olarak ispat etmiş olmalıdır.

    Konkordatoyu tasdik eden mahkeme, ilgili alacaklının talebi üzerine ve borçluyu da davet ederek aşağıdaki hâllerden birinin varlığının yaklaşık olarak ispat edilmesi kaydıyla erteleme kararını kaldırır:
    a) Borçlu ertelemeyi yanlış bilgiler vermek suretiyle elde etmişse.
    b) Borçlunun serveti ve gelirleri artmış ve borçlu, ekonomik varlığını tehlikeye sokmadan borcu ödeyebilecek hâle gelmişse.
    c) Rehinli malın paraya çevrilmesi veya finansal kiralama konusu malın iadesi, borçlunun ekonomik varlığını artık tehlikeye sokmayacaksa.

    Konkordato hakkında verilen karara karşı borçlu veya konkordato talep eden alacaklı, kararın tebliğinden; itiraz eden diğer alacaklılar ise tasdik kararının ilânından itibaren iki hafta içinde istinaf yoluna başvurabilir.

    Bölge adliye mahkemesi kararına karşı iki hafta içinde temyiz yoluna başvurulabilir. İstinaf ve temyiz incelemeleri, Hukuk Muhakemeleri Kanunu hükümlerine göre yapılır.

    Konkordatonun tasdiki kararına karşı herhangi bir miktar veya değer sınırı olmaksızın istinaf ve temyiz kanun yolu açıktır.

    Tasidk ile birlikte konkordato taraflar için bağlayıcı hale gelir. Geçici mühlet kararından önce
    başlatılmış icra takip dosyalarından konulan ve henüz paraya çevrilmemiş olan hacizler düşer. Ama takip dosyaları hükümden düşmez.